مسیری برای عبور مرکز از بحران کم آبی ، اقدام نمی کردیم تهران حالا کویر بود

به گزارش وبلاگ سیمبیان، شورای شهر تهران با اکثریت آراء طرحی را تصویب کردند که شهرداری تهران را ملزم به ارائه لایحه ای کردند که با مجموعه اقداماتی همانند جمع آوری آب های سطحی و بازچرخانی آب می تواند در کنار برنامه های وزارت نیرو و دستگاه های مربوط، تهران را از بحران کم آبی شدید عبور دهد.

مسیری برای عبور مرکز از بحران کم آبی ، اقدام نمی کردیم تهران حالا کویر بود

به گزارش وبلاگ سیمبیان، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه عملیاتی احیاء و مدیریت بازچرخانی آب را در دستور کار قرار دادند که این طرح در نهایت پس از بحث و آنالیز، 18 رای موافق مجلس شهری تهران را به همراه داشت.

یک تیر و دونشان طرح شورا

در جریان آنالیز این طرح الزام آور، رئیس شورای شهر با اشاره به شرایط بحرانی آب در تهران گفت: اگر بارندگی نداشته باشیم معلوم نیست یک ماه دیگر چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. وزارت نیرو نگرانی های خود را در این حوزه اعلام نموده است؛ مقرر بود امروز وزیر نیرو به صحن شورا بیایند که با توجه به سمیناری که داشت این اتفاق نیفتاد و در فرصت دیگری به شورا خواهد آمد.

مهد چمران افزود: جمع آوری آب های سطحی یکی از اقداماتی است که شهرداری باید در این حوزه گام های موثری را بردارد و می توانیم در همه پارک ها در حوزه جمع آوری آب های سطحی به گونه ای عمل کنیم که از منابع آبی بهره لازم را بگیریم.

چمران تاکید نمود: باید از ابتدا به گونه ای عمل کنیم که آب های تمیز به صورت جداگانه جمع آوری شوند و لازم نباشد که برای این آب ها هزینه صرف کنیم و با بازچرخانی این آب ها را مورد استفاده قرار دهیم. از سوی دیگر باید با اصلاح زیر ساخت ها آب های سطحی را به درون زمین نفوذ دهیم تا از این طریق جلوی فرونشست زمین را نیز بگیریم. بی تردید آبخیزداری موضوع مهمی است، آب هایی که از کوه ها جاری می گردد در پایین دست به سیل تبدیل می شوند. لذا باید آبخیزداری را به صورت جدی مد نظر قرار دهیم.

اقدام نمی کردیم، تهران الان کویر بود

در ادامه آنالیز طرح شورا، مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: طرح جامع آب خام ویژه فضای سبز تهران در سال 1371 با همکاری سه مشاور آغاز شد در شرایط موجود شهر تهران ما حتی به شرکت آب و فاضلاب یاری می کنیم و پیش بینی های دقیقی برای شهر تهران اجرا شده است. بعلاوه طرح جامع آب خام فضای سبز تهران مرتبا به روز رسانی شده و در حال حاضر نیز با 14 مشاور این کار انجام می گردد.

علی محمد مختاری تاکید نمود: اگر این به روزرسانی ها نبود در حال حاضر در تهران در حوزه فضای سبز با مسائل بسیاری روبرو بودیم و احیانا با یک کویر در تهران روبرو می شدیم و فضای سبزی باقی نمانده بود.

تعبیه 750 منبع ذخیره آب باران در پارک ها

او ادامه داد: در حال حاضر برای آبیاری فضای سبز در تهران به صورت 100 درصدی از آب خام بهره می گیریم. ساماندهی قنوات شهر تهران در شورای دوره چهارم انجام شد. در حال حاضر 133 میلیون متر مکعب برداشت آب از چاه ها، 19 میلیون متر مکعب از قنوات، 12 میلیون متر مکعب از روان آب ها و هفت میلیون متر مکعب نیز از منابع پساب استفاده می گردد که البته اندازه بهره گیری از پساب به 14 میلیون متر مکعب افزایش پیدا نموده و ظرف دو هفته آینده نیز 2.5 میلیون متر مکعب به آن اضافه خواهد شد. ضمن اینکه اندازه بهره گیری از پساب ها باید به 30 میلیون متر مکعب در سال افزایش پیدا کند. همجنین یکی از کارهایی که شهرداری رأسا انجام می دهد احداث تصفیه خانه های لوکال (محلی) است که در حال حاضر پنج تصفیه خانه به بهره برداری رسیده و چهار تصفیه خانه نیز در دست احداث است. بعلاوه 750 منبع ذخیره آب باران در پارک های تهران تعبیه شده است.

پس از سخنان مختاری و بحث و آنالیز اعضای شورا، در نهایت این طرح با 18 رای به تصویب رسید و شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه برنامه عملیاتی احیاء و مدیریت بازچرخانی آب شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "مسیری برای عبور مرکز از بحران کم آبی ، اقدام نمی کردیم تهران حالا کویر بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسیری برای عبور مرکز از بحران کم آبی ، اقدام نمی کردیم تهران حالا کویر بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید