راه اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار
به گزارش وبلاگ سیمبیان، عیسی منصوری از راه اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب وکار اطلاع داد. اطلاعات بازار کار به وسیله این سامانه در اختیار سیاست گذاران قرار می گیرد تا در سیاست گذاری از این اطلاعات بهره ببرند.

به گزارش گروه مالی وبلاگ سیمبیان به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی منصوری یکی از اهداف راه اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب وکار را دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط با عرضه و تقاضای نیروی کار دانست و گفت: اطلاعات و داده های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال به وسیله این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاست گذاران کشور قرار می گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست ها و برنامه های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذینفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.
معاون وزیر کار با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای سیاستگذاری و برنامه ریزی بازار کار و اشتغال کشور، این سامانه را راه اندازی نموده است گفت: ایجاد بانک اطلاعات شغلی افراد در سن کار، بانک اطلاعات بنگاه ها و پایگاه اطلاعات مشاغل کشور بخش های اصلی این سامانه است.
تقویت توان سیاستگذاری، اجرا و نظارت در حوزه اشتغال و بازار کار کشور، پایش مستمر عملکرد طرح و سیاست های اشتغالزا، شناسایی شاغلان بخش غیر رسمی بازار کار، پیش بینی احتیاجها، فرصت ها و تهدید های آینده کشور، رصد و پایش تحولات حوزه اشتغال به منظور تطبیق سرفصل های آموزشی متناسب با احتیاج بازار کار، تجزیه و تحلیل فرایند جابجایی نیروی کار در کشور (ملی و منطقه ای)، تخصیص شناسه شغلی به افراد در سن کار به منظور معین شرایط شغلی و تخصیص کد استاندارد برای مشاغل کشور همراه با شرح جامع مشاغل، از جمله اهداف دیگری بود که منصوری بدان اشاره نمود.
وی توضیح داد: فراوری اطلاعات، دانش و تجزیه و تحلیل کسب و کار و اشتغال برای سیاست گذاران و سایر ذینفعان بازار کار هدف غایی این سامانه است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال از همه افراد در سن کار کشور (15 سال به بالا) شامل شاغلین، بیکاران و (خانه دار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و…) و همچنین فعالان عرصه کسب و کار (کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز) دعوت کرد تا ضمن مشاهده اطلاعات شغلی و کسب و کار خود در این سامانه برای تکمیل آن به https://lmis.mcls.gov.ir/ مراجعه نمایند.
منصوری با تاکید بر اینکه همه اطلاعات فرد و صاحب کسب و کار نزد این وزارتخانه به صورت محرمانه باقی می ماند، در مورد مراحل ثبت نام در سامانه نیز شرح داد: مرحله اول فرد وارد بخش ثبت نام شده و نسبت به تکمیل اطلاعات عمومی و اختصاصی فردی اقدام می نماید، پس از این مرحله با دریافت نام کاربری و گذرواژه وارد سامانه می گردد، مرحله سوم نیز دریافت خلاصه رزومه شغلی (گواهی شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) است.
به گفته وی، کاربر می تواند تمامی اطلاعات مربوط به سوابق شغلی، تحصیلی، گواهی نامه ها…را در این سامانه درج نموده و رزومه کاری خود را تکمیل کند.
منصوری با بیان اینکه سامانه تا سرانجام امسال برای ثبت نام فعال است اضافه نمود: با راه اندازی و پیاده سازی سامانه، انتظار می رود به وسیله انسجام بخشی و استفاده از ظرفیت هاو امکانات در اختیار دستگاه ها و نهاد های فراوری نماینده آمار و اطلاعات بازار کار، سیاستگذاران و تصمیم سازان این بخش بتوانند تغییر و تحولات آینده بازار کار را به صورت مستمر رصد نمایند.
وی در مورد تأثیرگذاری این سامانه بر سیاستگذاری اشتغال نیز گفت: به منظور کاهش مسائل موجود در نظام جمع آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات بازار کار، لزوم استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار کشور، پیش احتیاج اصلی و اساسی برنامه ریزان و متولیان بازار کار کشور است.
منبع: خبرگزاری دانشجو