جایزه اورسلا له گویین برای داستان تخیلی سال 2022 راه اندازی می گردد

به گزارش وبلاگ سیمبیان به نقل از گاردین - وقتی اورسلا له گویین در سال 2014 به خاطر مشارکت برجسته در ادبیات امریکا، پیروز به کسب مدال بنیاد کتاب ملی شد، گفت: وقتی روزهای سخت از راه برسند، به صدای نویسندگانی نیاز خواهیم داشت که قادر به تماشا جایگزین هایی برای شیوه زندگی کنونی ما، مشاهده جامعه وحشت زده و فناوری های وسواس گونه اش و حتی تصور زمینه های واقعی امید هستند. هفت سال بعد، یک جایزه ادبی از طرف او برای تجلیل از چنین نویسندگانی راه اندازی می گردد.

جایزه اورسلا له گویین برای داستان تخیلی سال 2022 راه اندازی می گردد

جایزه اورسلا کی له گویین برای داستان، اولین بار، سال آینده در تاریخ 21 اکتبر اهدا خواهد شد که نودوسومین زادروز نویسنده دریای زمین خواهد بود. این جایزه 25هزار دلاری، با هدف شناخت نویسندگانی که له گویین در سخنرانی سال 2014 خود به آنها اشاره نموده بود، به داستانی تخیلی تعلق می گیرد. او آن موقع گفت که مدالش را با همه نویسندگانی که مدت هاست از ادبیات کنار گذاشته شده اند؛ نویسندگان همکارم در حیطه داستان های فانتزی و علمی-تخیلی؛ نویسندگان خلاقی که 50 سال جایزه های زیبایی را که به نویسندگان اصطلاحا رئالیست تعلق می گیرد، به دیدن نشسته اند به اشتراک می گذارد. له گویین گفت: با فرارسیدن روزهای سخت به نویسندگانی احتیاج داریم که بتوانند یادآور آزادی باشند؛ شاعران، رویابین ها و واقع گرایانِ واقعیتی بزرگ تر.

له گویین سال 2018 در سن 88سالگی از دنیا رفت. تئو داونز له گویین، پسر و قیم ادبی او ابراز امیدواری کرد که این جایزه یاری معنادار و قابل توجهی در به رسمیت شناختن نویسندگانی کند که در غیر این صورت ممکن بود پیروز به دست یابی آن نشوند.

او گفت: بسیاری می دانند که خود اورسلا به جوایز ادبی مشکوک بود؛ اما در عین حال به ارزش واقعی آنها در ارج نهادن به یک نویسنده و دیده شدن نوشته خوبی که دست کم گرفته شده، آگاهی داشت. او بعلاوه می دانست که کمی پول در زمان مناسب و با روحیه مناسب می تواند نقطه عطفی در توانایی نویسنده برای ادامه نوشتن باشد.

له گویین برنده شش جایزه نبولا، هشت جایزه هوگو و جایزه استاد بزرگ نویسندگان علمی-تخیلی و فانتزی امریکا بود. او بیشتر با آثار علمی-تخیلی خود نظیر خلع شدگان و دست چپ تاریکی و بعلاوه رمان های فانتزی تحسین شده و برنده جایزه دریای زمین -که اکنون مورد اقتباس تلویزیونی قرار گرفته- شناخته می گردد.

به گفته بنیاد حق امتیاز آثار او، هدف اعطای جایزه، تجلیل از رمان هایی است که منعکس نماینده برخی موضوعات و ایده های اصلی در آثار باشکوه و محبوب خود اورسلا هستند؛ ازجمله امید و آزادی؛ جایگزین هایی برای درگیری و تضاد؛ و نگاهی جامع به صندلی بشر در دنیا واقعی.

همه افراد می توانند در این جایزه شرکت نمایند: خوانندگان، نویسنده ها، کتابفروشان، ناشران، کتابداران و هرکس دیگری که باور دارد اثرش در قالب معیارهای این جایزه می گنجد. از داوران آن می توان به دیوید میچل، لوییز آلبرتو اورئا و بکی چمبرز اشاره نمود.

میچل، نویسنده اطلس ابر مطرح نمود که از اینکه قرار است این جایزه را قضاوت کند، بسیار مفتخر است. او گفت: داستان های خیالی اورسلا له گویین در سنین پایین به ذهنم راه پیدا کرد و هرگز رهایم نکرد. رمان ها و داستان های او درک مرا از اینکه داستان چه کارهایی می تواند انجام دهد، باید انجام دهد و برای چه را تعریف کرد. مشتاقانه منتظر مواجهه با داستان های تخیلی نو هستم که مثل آثار اورسلا در تاریکی بدرخشند.

چمبرز، نویسنده کتاب راستا طولانی به سیاره ای کوچک و خشمگین نیز موافق است. او گفت: کتاب های اورسلا له گویین چیزی هستند که باعث شدند منِ جوان تر بخواهد نویسنده داستان های علمی-تخیلی گردد. بنابراین عضویت در هیات داوران این جایزه را افتخار بزرگی برای خود می دانم. آینده های تخیلی که به ما یاری می نمایند به جهت یابمان هدف بدهیم، بسیار حیاتی اند؛ و من برای این فرصت برای یاری به تجلیل از صداهای موجود جهت تداوم این کار، بسیار هیجان زده ام.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "جایزه اورسلا له گویین برای داستان تخیلی سال 2022 راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه اورسلا له گویین برای داستان تخیلی سال 2022 راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید