احتمال سانحه هوایی در چه مرحله ای از پرواز بیشتر است؟

به گزارش وبلاگ سیمبیان، خطرناک ترین مرحله پرواز کدام است؟

با پیشرفت صنعت هواپیمایی و استفاده از تکنولوژی های مدرن، آمار سوانح هواپیمایی به مقدار قابل توجهی پایین آمده است. سال گذشته امن ترین سال سفرهایی هوایی در کل تاریخ این صنعت بود و این نوع سفر در حال حاضر از امنیت بالایی برخوردار است. حتی به جرات می توان گفت که سفر هوایی، امن ترین شیوه سفر در دنیای کنونی است و احتمال اینکه یک مسافر در سفر هوایی کشته گردد تنها 1 در 9821 یا 0.01 درصد است! به همین علت بسیاری افراد از این شیوه استفاده می نمایند و برای برنامه ریزی سفر، قبل از هرچیز بلیط هواپیمایشان را رزرو می نمایند. با اینحال، متاسفانه هرازگاهی خبر سانحه هوایی به گوشمان می رسد و باعث نگرانی ما می گردد. به نظرتان خطرناک ترین مرحله پرواز کدام است؟ سوانح هوایی در چه مرحله ای از پرواز بیشتر اتفاق می افتند؟ با خبرنگاران همراه باشید تا پاسخ این پرسش ها را با هم پیدا کنیم.

احتمال سانحه هوایی در چه مرحله ای از پرواز بیشتر است؟

تحقیق شرکت هواپیماسازی بوئینگ

تجهیز ناوگان هواپیمایی، مهارت خلبان ها و … از جمله مواردی هستند که می توانند احتمال خطر سوانح هوایی را کاهش دهند. با این حال، سانحه و تصادف گاهی پیش می آیند و بخشی از زندگی هستند. طبق تحقیقی که به وسیله شرکت هواپیماسازی بوئینگ اجرا شده است احتمال بروز سانحه هوایی در طول پرواز یکسان نیست؛ یعنی مراحلی از پرواز خطرناک تر از مراحل دیگر هستند و احتمال خطر بیشتر است. شرکت بوئینگ پروازهای تجاری سرتاسر دنیا را از سال 2007 تا 2016 آنالیز نموده است و سوانح پیش آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. این تحقیقات به نتایج جالب توجهی در خصوص احتمال سانحه هوایی و خطرناک ترین مرحله پرواز دست پیدا کرد.

خطرناک ترین مرحله پرواز

این تحقیقات نشان داده که 48% سوانح هوایی مرگبار که منجر به تلفات بالا شده اند در آخرین مرحله پرواز و قبل از فرود هواپیما اتفاق افتاده اند. به عبارتی دیگر، قبل از فرود هواپیما خطرناک ترین مرحله پرواز است و احتمال سانحه در این مرحله بیشتر است. با توجه به اینکه مرحله آخر پرواز و فرود آمدن تنها 4% از کل مرحله پرواز یک هواپیما را تشکیل می دهد متوجه می شویم که آمار 48% آمار قابل توجه و بالایی است.

جالب است بدانید که در طی این تحقیق تعیین شد که احتمال خطر و سانحه هوایی در مرحله کروز که بخش عمده پرواز (بیش از 57 %) را تشکیل می دهد تنها 11 درصد است! مرحله کروز (Cruise) یا پایاسیر مرحله ای از پرواز است که هواپیما به ارتفاع تعیین رسیده و در جهت هوایی خود قرار می گیرد. در این مرحله مصرف سوخت هواپیما نیز به اندازه قابل توجهی پایین می آید. البته ارتفاع کروز برای هر هواپیما فرق دارد و به مدل هواپیما، نوع موتور و سایر موارد دارد.

مرحله تیک-آف و بلند شدن هواپیما از زمین نیز دومین مرحله خطرناک پرواز به شمار می رود و 13 درصد از سوانح هوایی در این مرحله اتفاق می افتند (البته تنها 6% از این سوانح منجر به تلفات شده اند). بنابراین با توجه به یافته های این تحقیق می بینیم که مراحل ابتدایی و پایانی پرواز خطرناک ترین مرحله پرواز هستند.

قانون به اضافه سه، منهای هشت

بن شروود، نویسنده کتاب باشگاه نجات یافتگان (The Survivors Club) نیز نتایجی مشابه با تحقیقات بوئینگ را ابراز می نماید. این نویسنده داستان مسافرانی که از سوانح هوایی نجات پیدا نموده اند را در این کتاب جمع آوری نموده است و کتابی الهام بخش و امیدوارکننده تالیف نموده است. شروود با آنالیز صدها سانحه هوایی تخمین می زند که 80 درصد سوانح هوایی مرگبار در سه دقیقه اول پرواز یا در هشت دقیقه آخر پرواز و قبل از فرود اتفاق می افتند. در واقع، این مراحل پرواز (تیک-آف، بلند شدن هواپیما، کاهش ارتفاع و فرود آمدن) خطرناک ترین مرحله پرواز هستند و به قانون به اضافه سه، منهای هشت معروفیت دارند.

راهکارهای امنیتی در هنگام سانحه

با این حال، اگر دچار سانحه هوایی شوید (که احتمالش بسیار پایین است) راه هایی برای محافظت از خودتان دارید. شریل شواترز، مهماندار بازنشسته یونایتد ایرلاینز در این مورد می گوید که اطلاع از خروجی های اضطراری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بهتر است وقتی روی جایگاه تان می نشینید این خروجی ها و فاصله جایگاه تا درها را آنالیز کنید. اگر تا به حال سوار هواپیما شده باشید حتما با آموزش های ایمنی مهماندار در ابتدای پرواز آشنا هستید. شاید بسیاری از مسافران به این نکات ایمنی توجهی نکنند، اما این نکات می تواند جان مسافران را در سوانح هوایی نجات دهد. اطلاع از درهای خروج اضطراری، نحوه استفاده از ماسک اکسیژن در مواقع ضروری، نحوه نشستن در هنگام سانحه و … از جمله نکات ایمنی هستند که رعایتشان می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. شوارتز در رابطه با نحوه نشستن روی جایگاه می گوید که بسته به این که کجا نشسته باشید در شرایط های مختلفی می توانید بنشینید. اگر جلویتان جایگاه واقع شده است می توانید از آن به عنوان محافظ بهره ببرید. در غیراینصورت، روی پاهایتان خم شوید و دستانتان را دور پاها حلقه بزنید.

امن ترین جایگاه هواپیما

البته برخی تحقیقات نشان داده اند که برخی از جایگاه های هواپیما امن تر از باقی جایگاه ها هستند. البته امنیت جایگاه به نوع سانحه هوایی بستگی دارد و اینکه هواپیما از کدام قسمت دچار سانحه بگردد تاثیر زیادی در این مورد دارد. با این حال، با آنالیز صدها سانحه هوایی تعیین شده است که قسمت هایی از هواپیما امن تر از سایر قسمت ها هستند (امن ترین جایگاه هواپیما کدام است؟). قسمت میانی هواپیما و قسمت انتهای هواپیما در مقایسه با سایر قسمت ها از امنیت بیشتری برخوردارند. در موقع بروز سانحه اگر در این قسمت ها نشسته باشید احتمال اینکه از سانحه جان سالم به در ببرید بیشتر است. جالب است بدانید که قسمت فرست کلاس هواپیما که در قسمت جلوی هواپیما واقع شده است به نسبت اکونومی و بیزنس کلاس از امنیت پایین تری برخوردار است.

خوشبختانه به لطف پیشرفت تکنولوژی و فناوری های مدرن در امن ترین دوره سفرهای هوایی به سر می بریم. درست است که گاهی خبر یک سانحه هوایی ما را نگران می نماید، اما اگر آمار کل سوانح را در نظر بگیریم متوجه می شویم که جای نگرانی نیست. اتفاقا شاید علت اینکه تا این حد توجهات به یک سانحه هوایی جلب می گردد کم بودن آن و به ندرت اتفاق افتادن آن باشد. اگر آمار سوانح هوایی را با سوانح جاده ای و سوانح ریلی و سفر با قطار مقایسه کنیم (هواپیما امن تر است یا قطار؟) متوجه می شویم که سفر با هواپیما امن ترین شیوه حمل و نقل و سفر است.

منبع: travelandleisure.com

منبع: الی گشت

به "احتمال سانحه هوایی در چه مرحله ای از پرواز بیشتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال سانحه هوایی در چه مرحله ای از پرواز بیشتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید