راه اندازی تاکسی هوایی می تواند ایده ای برای جذب گردشگران باشد
به گزارش وبلاگ سیمبیان، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای واصله، راه اندازی تاکسی هوایی می تواند ایده ای برای جذب گردشگران باشد.

نقش تاکسی هوایی در گردشگری | یک سفر سریع به نقاط گردشگری ایران
موضوع تاکسی هوایی چند روز پیش خبرساز شد. چون خاطرنشان کردند که پس از سالها بالاخره مجوز تاکسی هوایی داده می گردد و اولین تاکسی هوایی بهمن سال 99 پرواز می نماید. موضوع تاکسی های هوایی جز برنامه توسعه هوانوردی عمومی و ایجاد سیستم حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک کشور است، اما باید آنالیز کرد برنامه توسعه شبکه پروازی چقدر می تواند به توسعه صنعت گردشگری یاری کند؟
همه کشورهای ایرلاین هایی را دارند که این ایرلاین ها زیر مجموعه انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یا همان یاتا هستند براساس آماری که این انجمن خاطرنشان کرد در دنیا نزدیک به 450 هزار ففرایند هواپیمای کوچک در دنیا وجود دارد.
در ایران نیز 200 ففرایند برای تاکسی هوایی موجود است و از این تعداد 100 ففرایند مربوط به اشخاص حقیقی و 100 ففرایند متعلق به دستگاه هاست که آمادگی برای خدمات دهی را دارند اما 30 تا 40 ففرایند هواپیما در این محدوده وجود دارد که می توانند در پروازهای 4 نفره شرکت نمایند.
بتازگی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با یاری سازمان هواپیمایی کشوری، یک برنامه جامع از بعد زیرساختی طراحی نموده و اعلام شد که بهمن اولین پرواز این تاکسی ها انجام می گردد در این باره منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اشاره به زمان اولین پرواز تاکسی هوایی در آسمان ایران گفت: تا یک الی دو ماه دیگر تمام آزمایش های پروازها انجام و قوانین و مقررات مورد آنالیز قرار می گیرند تا در بهمن شاهد اولین پرواز تاکسی هوایی باشیم. البته قرار بود تست ها تا مهر انجام گردد که مباحث اقتصادی و شیوع کرونا کمی این موضوع را به تعویق انداخت.
اکنون ایران با داشتن حدود 319 فرودگاه شامل فرودگاه های نظامی و غیرنظامی، رتبه بیست و دوم دنیا را از نظر تعداد فرودگاه به خود اختصاص داده است. در بسیاری از این فرودگاه ها یا پروازها به صورت حداقلی انجام می گردد یا اصلا پروازی صورت نمی گیرد در حالیکه می توان با ایجاد تاکسی هوایی در مسیرهای کوتاه به رونق این فرودگاه ها هم یاری کرد و از طرفی در مدار پرواز هواپیماهای مسافری و یا باری پهن پیکر هم نبود.
از طرف دیگر می توان با این هواپیماهای کوچک به مناطق محروم نیز رونقی داد. چون اکنون بسیاری از این مناطق شرایط داشتن یک باند فرودگاهی مجهز برای نشستن هواپیمای پهن پیکر را ندارند اما هواپیماهای کوچک به چنین امکاناتی کمتر احتیاج دارند.
فعالیت هواپیماهای کوچک از 4 تا 19 جایگاه در کشور غیر از آنکه می تواند در کاهش تصادفات جاده ای، اشتغالزایی، صادرات محصولات کشاورزی بدون تأثیر در کیفیت آنها و … مثمرثمر باشد، می تواند در صنعت گردشگری نیز بسیار کارآمد باشد.
در بسیاری از نقاط گردشگری کشور حتی اگر شرایط مهیا باشد، بدلیل جاذبه های اطراف و یا حتی محیط زیست نمی توان فرودگاه چند منظوره عظیم ایجاد کرد اما تاکسی هوایی که به امکانات کمتری احتیاج دارد می تواند این خلأ را در بسیاری از نقاط گردشگری کشور پر کند.
می توان از این تاکسی هایی هوایی در مسیرهایی که پروازهای برنامه ای در دستور کار نیست بهره برد یا از آن برای رسیدن به نقاط صعب العبور با جاذبه گردشگری و میراثی استفاده کرد. یا اینکه گردشگران را با نقاطی از کشور آشنا کرد که امکان رفتن به آنها یا میسر نیست و یا بسیار سخت است. بسیاری از گردشگران خارجی می توانند از این مزیت برای رسیدن به نقاط گردشگری ایران بهره ببرند. به عنوان مثال گردشگرانی که برای مدت کوتاهی به ایران می آیند با تاکسی هوایی می توانند به نقاط بیشتری از ایران سفر نمایند یا حتی آنها که برای چنج ویزا دو یا سه روز در ایران می مانند گاهی بدلیل طولانی بودن مسافت، به شهری از شهرهای گردشگری نمی فرایند اما این اتفاق می تواند یک ایده نو در صنعت گردشگری باشد.
حتی اگر هزینه آن برای بسیاری از مردم عادی زیاد باشد، اما می توان با گسترش این صنعت از هزینه هایش کم کرد، اما این هزینه ها قطعاً برای گردشگران خارجی که ارزش پولشان بیشتر از ایران است، باز هم گزاف نخواهد بود بنابراین بهترین ایده برای سفر هوایی در ایران به ویژه به منظور جذب گردشگران خارجی بحساب می آید.
قطعاً بسیاری از افراد هستند که می خواهند از سفر جاده ای در بسیاری از مسیرهای پرریسک برای رانندگی مانند جاده های استان سیستان و بلوچستان در امان باشند یا اینکه می خواهند سریع تر به مقصد برسند و یا به مناطقی مانند کوهها بفرایند، اما نمی خواهند خستگی راه را به جان بخرند تا بتوانند قله ای را صعود نمایند، ایرتاکسی در این شرایط می تواند گزینه مناسبی برای آن افراد باشد آن هم اکنون که تمام زیرساخت های عملیاتی آن را در کشور وجود دارد و تسهیل گیری آن نیز در دستور اقدام قرار گرفته است.
این اقدام در بسیاری از کشورها در حال اجرا است به عنوان مثال شرکت اوبر سال 2018 سرویس تاکسی هوایی خود را بین منطقه تجاری منهتن تا فرودگاه جان اف کندی راه اندازی کرد و روزانه حدود 10 پرواز بر فراز نیویورک توسط این شرکت انجام می گردد. کرایه این تاکسی ها حدود 200 تا 225 دلار در نظر گرفته شده است. گفته می گردد سال جاری هم شهر لس آنجلس صاحب تاکسی پرنده شده است.
اکنون در ایران 2 هواپیمای ملخی 4 نفره در فرودگاه بجنورد بوسیله یک شرکت خصوصی بکارگیری شده و قصد دارند که این شهر را به شهرهای خراسان جنوبی، رضوی و استانهای مجاور وصل نمایند.
سوم آبان هم سهراب عزیزی، مدیر فرودگاه بین المللی شهدای شهرستان لامرد فارس از راه اندازی اولین تاکسی هوایی ایران در لامرد اطلاع داد و با اعلام اینکه تاکسی هوایی لامرد 6 نفره هست، گفت: دو تاکسی هوایی اختصاصی برای فرودگاه بین المللی شهدای لامرد خریداری شده که در ماههای آینده به این فرودگاه اضافه خواهند شد.
منبع: همگردی