چه سایت هایی مشمول اینترنت نیم بها می شوند؟

به گزارش وبلاگ سیمبیان، ایسنا نوشت: در پی راه اندازی و پبشبرد شبکه ملی اطلاعات در راستای دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت، تفکیک تعرفه اینترنت داخلی از بین المللی و در پی آن برخورداری برخی سرورهای داخلی از تخفیف 50 درصدی در مقایسه با سایت های خارجی از جمله مهم ترین مزیت های اجرای این طرح اعلام شد.

چه سایت هایی مشمول اینترنت نیم بها می شوند؟

همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم شتاب بخشی به روند تکمیل و اجرای شبکه ملی اطلاعات هم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت، به گونه ای طرح شتاب بخشی به روند اجرای این شبکه از مهر سال 1400 آغاز و همچنان در مرحله اجرا قرار گرفته است و بنابر اعلام مسئولان قرار است تا خاتمه سال جاری به پیشرفت 75 درصدی برسد.

در کنار مواردی مانند ایجاد زیرساخت لازم جهت پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات، بومی سازی دسترسی به اطلاعات، جلوگیری از خروج سرمایه ها و گردش منابع در داخل، کاهش هزینه سرویس های اینترنتی، امکان مدیریت بر ترافیک میان اپراتورها، اتصال مستقیم اپراتورها به یکدیگر و افزایش کیفیت و سرعت دسترسی بین آنها، ایجاد یک نقطه مشترک در راستای ایجاد شبکه ملی اطلاعات و اشتراک گذاری بانک های اطلاعاتی دستگاه ها، ایجاد بستر مناسب و امن برای شبکه توزیع محتوای داخلی و خارجی، امکان ارائه سرویس هایی نظیر آموزش مجازی، تلفن اینترنتی، فراهم کردن امکان ارائه محتوای داخلی و مدیریت هرچه بهتر توزیع محتوا و کاهش تقاضا جهت سرویس اینترنت و استفاده بهینه از پهنای باند بین الملل که جزو مهم ترین مزیت های ایجاد این شبکه عنوان شده است.

ارزان تر شدن اینترنت در شبکه اطلاعات شاید یکی دیگر از مهم ترین ویژگی و مزیت این پروژه باشد. در واقع یکی از جنبه های مهم این طرح، بعد مالی آن بوده که هم به نفع دولت و هم به نفع مردم است؛ در حقیقت همین که دیتاهای پرطرفدار مستقیما در شبکه داخلی به گردش دربیاید و یک بار به خارج و داخل کشور برنشود، به سود همه خواهد بود؛ به همین علت برای سایت ها با سرورهای داخلی در مقایسه با وب سایت های خارجی، تخفیف 50 درصدی در نظر گرفته شد و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی از اینترنت ثابت و همراه مطابق مصوبه سازمان رگولاتوری ملزم به رعایت این موضوع در محاسبه هزینه اینترنت برای کاربران شدند.

اما از همان ابتدا اینکه چه سایت هایی مشمول طرح مذکور می شوند، محل پرسش بود بنابران در ابتدا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همزمان با بهره برداری از فازهای اول و دوم، فهرستی از 100 سایت پر ترافیک داخلی که سرورهای آنها در ایران قرار گرفته است را به اپراتورها و شرکت های اینترنت ارائه کرد تا کاربران هنگام مراجعه به این سایت ها تنها نصف هزینه را پرداخت کنند. مقرر شد این فهرست به مرور تکمیل شود.

در سال 1399 هم اعلام شد فهرستی بالغ بر 20 هزار سایت با تعرفه یک دوم وجود دارد و سازمان فناوری اطلاعات هم سامانه ای دارد که آنجا اعلام می کنند آی پی باید داخلی باشد و سپس به اپراتور اعلام می شود که تعرفه را یک دوم کند.

کاربرانی که تمایل به شناسایی سایت هایی که مشمول این طرح می شوند دارند با مراجعه به این و با کلیک بر بخش تعرفه ترافیک سایت های داخلی(سایت های داخلی که مشمول 50 درصد تخفیف در تعرفه می شوند) فهرست سایت هارا مشاهده کنند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "چه سایت هایی مشمول اینترنت نیم بها می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه سایت هایی مشمول اینترنت نیم بها می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید