چرا کیفیت خودروهای داخلی پایین است؟

به گزارش وبلاگ سیمبیان، معاون کیفیت شرکت ایران خودرو ضمن تشریح علل عدم موفقیت خودروسازان داخلی در ارتقای کیفیت محصولات، به افزایش آگاهی و شناخت جامعه نسبت به صنعت خودرو در جهان اشاره و تاکید نمود که مشتری با مقایسه صنعت خودرو داخلی و خارجی به فاصله بین آن ها واقف شده و براین اساس نارضایتی از سطح کیفیت و تکنولوژی خودروهای داخلی شکل گرفته است.

چرا کیفیت خودروهای داخلی پایین است؟

موضوع کیفیت خودرو همواره جای بحث و آنالیز دارد و طی سال های اخیر با موج اعتراض ها نیز همراه بوده است. البته چندان اعتراض مشتریان، نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی، خودروسازان را نگران نکرده و همواره بهانه هایی برای دلایل عدم ارتقای کیفیت داشته اند.

در این رابطه مجتبی استاد رحیمی، معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو تاکید نمود: بحث های مرتبط با خودرو از جمله موضوعاتی است که همواره مطرح است. طی سال ها برای همه صنوف، خودرو به بحث شیرینی تبدیل شده است و مختص دو ماه اخیر و حادثه بهبهان هم نیست.

توقع مشتریان از کیفیت خودرو بالا رفته است

وی اظهار کرد: در طول سال های گذشته، بهبود کیفیت براساس اهدافی که تعریف شده، انجام شده است و فرایندهای کیفی نیز نشان می دهد که در شاخص هایی که اتفاقا به وسیله نهادهای ثالث و به وسیله نظرسنجی ها میزان گیری می گردد، بهبود کیفیت داشته ایم اما در این میان دو اتفاق نیز افتاده است؛ علاوه براینکه انتظارات جامعه و مشتریان بسیار بالا رفته است؛ چراکه مردم به وسیله شبکه های اجتماعی و رسانه با صنعت جهان در ارتباط است و از پیشرفت ها و تکنولوژی ها باخبر هستند و براین اساس روزبه روز انتظارتشان بالاتر می رود، صنعت خودرو در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است.اگر انتظارات مشتریان را با آنچه که در صنعت خودرو تعریف شده مقایسه کنیم، می بینیم که بین این دو، فاصله وجود دارد و این فاصله باعث می گردد که احساس کنیم نارضایتی وجود دارد. ضمن اینکه صنعت خودرو جهان رشد چشمگیری داشته است که به چند علت است.

استاد رحیمی در شرح این دلایل گفت: اولین بحث، موضوع جریان نقدینگی در صنعت خودرو است. دو جریانِ از مشتری به مشتری در هر صنعت و به ویژه در صنعت خودروسازی وجود دارد که اگر این دو جریان نادرست کار کند، موجب نارضایتی مشتری، از دست دادن بازار و سقوط صنعت خواهد شد. اولین جریان مشتری به مشتری، بحث درخواست خرید مشتری از محصولات جاری ماست. محصولاتی که در حال فراوری هستند، در فرایند ای به مشتریان فروخته می گردد؛ درخواست صادر می گردد، سفارش فراوری انجام و سپس محصول تحویل می گردد. جریان دوم نیز که بازهم از مشتری شروع و به مشتری ختم می گردد، ارتقای توسعه محصولات است. احتیاجهای بازار به وسیله نظرسنجی و ارتباط ها رصد و تبدیل به توسعه محصول می گردد.

نقدینگی لازم که با آن بتوانیم به فکر ارتقای کیفیت هم باشیم، نداریم

معاون کیفیت ایران خودرو توضیح داد: در جریان اول، فروش درستِ محصولات و سودآوری محصول باعث می گردد که ارتقای خوبی صورت گیرد اما اگر به هر علتی این دو جریان در صنعت مختل گردد، نتیجه آن مسائلی است که در حال حاضر در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو با آن در گیر هستیم. در حال حاضر فراوری و فروش محصولات ما به میزان کافی نقدینگی ایجاد نمی کند و خودروسازان با زیان های انباشته، محصول فراوری و تحویل می دهند. این موضوع سبب شده است که سرمایه گذاری لازم و کافی در توسعه محصولات نداشته باشیم؛ البته در ایران خودرو با روش های مختلف تامین نقدینگی انجام شده و پروژه های خوبی تعریف شده است.

او ادامه داد: موضوع دوم، بحث تعامل با صنایع جهانست که سبب ایجاد دانش، تجربه، افزایش طرح و تسهیل در فرایند ارتقا می گردد. ما به سبب تحریم ها و با توجه به اینکه صنعت خودرو در راس تحریم ها نهاده شد، نتواستیم خود را در معرض ارتقا قرار دهیم. تحریم ها سبب شد که پلتفرم های ما، جریان به فراوری رسیدن و وارد فاز SOP شدن شان به کندی و با هزینه های بسیار بالا انجام گردد. برای خلق یک پلتفرم میانگین سه میلیارد دلار سرمایه احتیاج است که این مبلغ در توان خودروسازان داخلی برای سرمایه گذاری نیست؛ چراکه چرخه اولیه (از مشتری به مشتری در فراوریهای جاری) معیوب است و مرتبا دچار زیان دهی هستیم. ضمن اینکه علاوه بر زیان، بدهی های بسیار بالا به تامین نمایندگان نیز وجود دارد.

وی ضمن تاکید براینکه بدهی بالای خودروسازان به زنجیره تامین شان سبب شده بحث کیفیت قطعات مطرح گردد، گفت: در خودروسازی ها به علت بدهی های بالا به قطعه سازان، تامین قطعات مرغوب با مشکل روبرو شده است. این اختلال و بدهی ها سبب می گردد که نوسان در فرایند تهیه قطعات ایجاد گردد. یکی از مسائل حال حاضر، تامین قطعات از شرکت های مختلف و در حقیقت چند سورسی (تامین نماینده) شدن شبکه تامین قطعات است. زمانیکه خودروسازان بیش از دو سورس داشته باشند، کنترل، نظارت، ارتقا و... آن ها بسیار هزینه بر و زمان بر خواهد شد که تاثیر مستقیم بر کیفیت و قیمت محصول خواهد داشت.

قطعه سازان شبکه های خدمات پس از فروش را به خودروسازان ترجیح می دهند

استاد رحمیی اعلام نمود: بعضی قطعه سازان باکیفیت به علت بدهی خودروسازان به آنها دیگر تمایل به همکاری با خودروسازان ندارند. این قطعه سازان ترجیح می دهند با شبکه خدمات پس از فروش کار نمایند؛ آن هم نه به وسیله خودروساز، بلکه به وسیله بازار آزاد؛ بنابراین به نوعی خودروسازان ما قطعه سازان برتر را از دست داده اند. زمانیکه طلب قطعه سازان بالا می رود، تامین نقدینگی قطعه سازان نیز همچون خودروسازان مختل شده و توان توسعه و ارتقای محصولات و تکنولوژی خود را نخواهند داشت.

وی در ادامه متذکر شد: بعلاوه نباید فراموش کنیم که بخشی از پلتفرم های ما قدیمی است و برای نو کردن پلتفرم ها احتیاج به نقدینگی و زمان داریم. ضمن اینکه تجهیزات ما در تمام زنجیره تامین فرسوده است و اغلب قطعه سازان ما طی 20 تا 30 سال گذشته اقدامی برای جایگزین کردن تجهیزات فرسوده با نو انجام نداده اند که این موضوع نیز آنالیز خاص خود را می طلبد.

معاون کیفیت ایران خودرو با بیان اینکه در بحث ساختارهای زنجیره ارزش نیز خودروسازان ما همچون خودروسازان جهانی تحول لازم (همچون تحولی که در زنجیره های تامین جهان دیده می گردد) را نداشته اند گفت: خودروسازهای جهانی معمولا با شش یا هفت سازنده کار می نمایند. آن ها سازندگانی دارند که توانایی هایی همچون طراحی، توسعه، سرمایه گذاری و کار با خارج از کشور دارند اما در صنعت خودرو ما کمتر این رخ داده است.

صنایع ایران رشد همگون ندارند

وی بعلاوه به بحث دانش و توسعه محصول در کل زنجیره اشاره و تاکید نمود: زمانیکه ما با قطعه سازان، خودروسازان و طراحان برتر جهان تعامل نداشته باشیم، امکان رشد هم نخواهیم داشت. فضای صنعتی ناهمگون نیز از آن دست موضوعاتی است که گریبانگیر ما شده است. خودرو میوه صنعت یک کشور است نه میوه خودروسازی. فضای صنعت ما ناهمگون است و رشدهای یکسانی در آن وجود نداشته است. این فضای صنعتی شامل قطعه سازان، صنایع مادر همچون فولادسازی ها، پتروشیمی ها، آلومینوم سازی ها و نظایر آنها هستند که همچون سایر صنایع جهان رشد نداشته اند.

استاد رحیمی در خاتمه به موضوعاتی همچون بحث دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، قوانین و مقررات حمایتی و بازدارنده، نقش سندیکاها و انجمن های صنفی در ایجاد فضای صنعتی و... به عنوان عوامل تاثیرگذار بر صنعت اشاره نمود و گفت: هریک از این موارد نیز تاثیر خود را بر موضوع کیفیت و هزینه های خودروها گذاشته است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "چرا کیفیت خودروهای داخلی پایین است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کیفیت خودروهای داخلی پایین است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید