واردات خودرو از منطقه ها آزاد به کجا رسید؟

به گزارش وبلاگ سیمبیان، آنچه که در سال 99 در بازار خودرو اتفاق افتاده، دو بخش کاملا مجزا دارد. هرچند قیمت خودروهای داخلی نیز سال جاری رکوردهای شکنی های پی درپی را به ثبت رساندند، اما آنچه که بسیار عجیب بود قیمت خودروهای خارجی در بازار بود. از ابتدای سال جاری قیمت خودروهایی که به شکل مشارکتی در ایران و با همکاری های شرکت های چینی ساخته می شوند، از مرز یک میلیارد تومان نیز عبور کرد و خودروهای ژاپنی و کره ای موجود در این بازار چند میلیارد تومانی شدند.

واردات خودرو از منطقه ها آزاد به کجا رسید؟

چند سالی است که واردات خودرو ممنوع است و آنطور که به نظر می رسد بازار داخلی کشش ورود خودرو را داشته و برای آن تقاضا وجود خواهد داشت.

آن طور که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام نموده است، بحث واردات خودروهای خارجی دست دوم به کشور، در واقع همان واردات خودرو از منطقه ها آزاد است. به گفته حجت اله فیروزی، با توجه به رد کلیات بودجه 1400 به وسیله مجلس، واردات خودرو های کارنموده از منطقه ها آزاد به سرزمین اصلی نیز مسکوت مانده است.

بیشتر بخوانید: جزئیات طرح آزادسازی واردات خودرو به کشور

دولت به منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی مکلف شد ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیر آمریکایی موجود در منطقه ها آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با معیارهای تعیین شده، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت سفارش و اجازه واردات خودروهای غیر آمریکایی موجود در منطقه ها آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند.

در شرایطی که تجربه بسیاری از کشورهای پیشرفته نشان می دهد که دولت ها با آزاد کردن صادرات و واردات، نه تنها از فضای انحصاری عبور نموده اند که شرایطی از رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی به وجود آورده اند. در ایران اما تمام دولت ها در برابر برقراری چنین شرایطی مقاومت نموده اند و نتیجه آن، اوضاع عجیب و غیر قابل باور بازار خودرو در ایران است.

بیشتر بخوانید: جزئیات واردات رسمی خودرو از منطقه ها آزاد به سرزمین اصلی اعلام شد

این در حالی است که نمایندگان کلیات بودجه را رد کردند و بنابراین مصوبه مورد نظر فعلا مسکوت می ماند. با توجه به اینکه دولت باید لایحه اصلاحی خود را درباره بودجه 1400 به مجلس ارائه کند، باید منتظر ماند و دید نظرش درباره واردات خودروهای دست دوم از منطقه ها آزاد به سرزمین اصلی چیست و مجلسی ها در نهایت چه تصمیمی در خصوص آن خواهند گرفت.

طبق گفته نمایندگان مجلس این مصوبه در راستای تنظیم بازار خودرو بوده، حال آن که کارشناسان معتقدند با واردات خودروهای کارنموده منطقه ها آزاد نمی توان بازار را تنظیم کرد. به اعتقاد آنها تعداد خودروهای کارنموده منطقه ها آزاد اصلا به میزان ای نیست که قابلیت تنظیم بازار خودرو را داشته باشد.

یکی از ظرفیت های موجود این است که در ازای صادرات خودرو های داخلی، امکان واردات هم ایجاد گردد. فیروزی این را گفته که افراد مختلف در صورت عدم استفاده از ارز دولتی می توانند نسبت به واردات خودرو اقدام نمایند. به گفته وی، بعلاوه افرادی که از کشور نفت می خرند، می توانند از محل ارز حاصل از فروش آن، نسبت به واردات خودرو اقدام نمایند.

***

شما می توانید اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ سیمبیان بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "واردات خودرو از منطقه ها آزاد به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات خودرو از منطقه ها آزاد به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید