لوله مانیسمان چیست؟

به گزارش وبلاگ سیمبیان، اگر استحکام و عمر بالای لوله برایتان مهم است یا قصد انتقال سیالات حساس را دارید، لوله مانیسمان برترین انتخاب برای شما است. این نوع لوله معمولاً در چهار رده سبک، 40، 80 و 160 عرضه می گردد که ضخامت هر رده به ترتیب زیاد می گردد. قیمت لوله مانیسمان معمولاً به صورت کیلویی اعلام می گردد اما قیمت کل هر شاخه به رده آن بستگی دارد.

لوله مانیسمان چیست؟

تاریخچه جنس لوله مانیسمان

لوله مانیسمان برای اولین بار از طریق برادران مانیسمان اختراع شد و علت این نام گذاری نیز همین است. در میان لوله های موجود در بازار لوله های فولادی بدون درز اهمیت و کاربرد بسیاری دارند. این نوع از لوله ها روش ساخت ویژه خود را دارند و به علت نبود درز در آن ها، در صنایع حساس به کار برده می شوند.

در صنعت، لوله های مختلفی اعم از لوله های فولادی، لوله های ضدزنگ (استنلس استیل)، لوله آلیاژ و لوله بویلر وجود دارد. لوله مانیسمان که به آن لوله بدون درز نیز گفته می گردد لوله ای است که روش فراوری و ساخت آن به نحوی است که بدنه ای یکدست و بدون درز دارد و هیچ نوع جوش کاری بر روی آن صورت نگرفته است. این نوع لوله معمولاً از فولاد ساده کم کربن ساخته می گردد؛ اما از طریق افزودن بعضی مواد به داخل و بیرون لوله، آن را در برابر زنگ زدن مقاوم می نمایند.

این لوله ها به علت یکدست بودن و بدون درز بودنشان نسبت به سایرین محکم تر هستند و قیمتی بالاتر از سایر لوله ها دارند. موارد استفاده گوناگونی برای لوله های مانیسمان در رده های مختلف وجود دارد.

معینات لوله مانیسمان چیست؟

لوله های مانیسمان با استانداردها و گواهی های متعددی فراوری می شوند؛ هر محصول باید بر اساس استانداردهای ادعاشده از طریق کارخانه، فراوری شده باشد؛ در غیر این صورت، یک محصول دقیق نیست.

دو استاندارد زیر، معمولاً برای ساخت لوله های بدون درز فلزی استفاده می گردد:

برای لوله های فولادی از استاندارد ASME B36.10

برای لوله های استیلی از استاندارد ASME B36.19

ارائه دهندگان این استانداردها، برای هر کدام از ویژگی های یک لوله بدون درز، مانند قطر، ضخامت و طول، بازه خاصی را معین کرده اند؛ کارخانه هایی که ادعا می نمایند محصولات خود را بر اساس این استانداردها به بازار عرضه می نمایند، حتماً باید لوله را در بازه ها و ابعاد از پیش معین شده، فراوری نمایند.

کاربرد لوله مانیسمان

  • لوله مانیسمان جهت خطوط فشار قوی
  • لوله مانیسمان استیل جهت خطوط صنایع غذایی و دارویی
  • لوله مانیسمان جهت خطوط هیدرولیک
  • لوله مانیسمان جهت خطوط نفت و گاز

انواع لوله مانیسمان را بشناسید

لوله های مانیسمان که زیرمجموعه ای از لوله های فولادی محسوب می شوند، معمولا قطر کمی دارند و در مواردی از صنعت که قطر های بیشتر از این نوع لوله احتیاج باشد، فرآیند فراوری تغییر کرده و هزینه زیادی در برخواهد داشت. لوله مانیسمان طبق کاربرد، سایز و رده به انواع مختلفی تقسیم بندی می گردد. این لوله ها معمولاً در دو سایز شش و 12 متری و رده های 20، 40، 60، 80، 120 و 140 فراوری می شوند که رده های 20 و 40 نسبت به دیگر انواع موجود بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به کارخانه فراوریی می توان لوله های مانیسمان را به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. فراوری این لوله به علت فرآیند فراوری خاصی که احتیاج دارد از طریق تعداد محدودی کارخانه انجام می گیرد. هرچند که استاندارد و کیفیت لوله فراوریی از طریق این کارخانه ها تفاوت زیادی با هم ندارند و ضخامت و اندازه لوله عامل معین نماینده در قیمت آن است. شرکت لوله های دقیق کاوه ایرانیان و کارخانه نورد و لوله اهواز از جمله کارخانه های داخلی فراوری لوله مانیسمان هستند. البته گفتنی است که در بعضی سایزها موجودی بازار به صورت وارداتی می باشد.

فرآیند فراوری لوله مانیسمان چگونه است؟

مانیسمان، صنعت گر آلمانی در سال های پایانی قرن نوزدهم لوله بدون درز را با روش منحصر به فرد خود فراوری کرد. این روش در کنار دیگر روش ها، زیرمجموعه ای از فرآیند های فراوری لوله بدون درز محسوب می گردد. در این روش فراوری، با استفاده از دو غلتک نورد و یک ماندرل سوراخکاری، بیلت های استوانه ای به پوسته های توخالی استوانه ای تبدیل می شوند. از گذشته تا امروز این روش سیر تکاملی خود را طی کرده و امروزه به روش های مختلفی فراوری می گردد که منجر به اختلاف قیمت لوله مانیسمان در انواع مختلف شده است.

لوله های بدون درز معمولا به سه روش زیر ساخته می شوند:

سنبه کاری چرخشی، ریخته گری از طریق نیروی گریز از مرکز، ریخته گری پاششی

در ادامه هر کدام از این روش ها را به تفکیک بیان می کنیم:

فرآیند فراوری به روش سنبه کاری چرخشی

در این روش ابتدا شمش طبق سفارش مشتری در ابعاد گوناگون برش داده می گردد. پس از اینکه شمش ها درون کوره قوسی با سوخت گاز، به اندازه کافی حرارت دید، سطح مقطع آن از طریق دستگاهی به نام الانگیتور گرد می گردد. سپس درون آن با استفاده از یک سنبه (ماندرل) خالی می گردد. تابگیری لوله به منظور یکدست کردن لوله انجام گرفته و سنبه داخل لوله از آن جدا می گردد. در مرحله بعد سر و ته لوله گرفته شده تا از حالت بُرنده به حالت گرد درآید. پس از عملیات کشش که معمولا تا 24 متر انجام و سردکاری که معمولا از طریق آب و با فرآیندی مخصوص صورت می گیرد، لوله به طول های مورد نظر برش داده می گردد. در نهایت تست هیدرواستاتیک روی نمونه ها صورت گرفته و در صورتی که قصد ارسال لوله به خارج کشور وجود داشته باشد، روی سطح لوله پوشش روغن ایجاد می نمایند تا از خوردگی آن جلوگیری گردد. مرحله آخر بسته بندی و بارگیری لوله هاست. در این روش معمولا محصول نهایی ضخامت بالا و طول زیادی خواهد داشت. به منظور کاهش ضخامت لوله های مانیسمان در حال فراوری، از روش نورد کردن استفاده می گردد که می تواند با استفاده از ماندرل داخلی و یا غلتک پیلگر در کنار ماندرل داخلی انجام گردد.

فرآیند فراوری با استفاده از روش ریخته گری گریز از مرکز

در صورتی که به لوله های بدون درز با طول کوتاه و ضخامت بالا احتیاج باشد از این روش استفاده می گردد. بعلاوه در مواردی که به خواص گرادیانی در راستای شعاع لوله احتیاج باشد، تنها از این روش می توان استفاده کرد. در این روش از یک قالب چرخنده که با سرعت بالایی در حال حرکت است استفاده می گردد. ابتدا فلز مذاب به داخل قالب دوار ریخته و با توجه به وارد شدن نیروی گریز از مرکز، مذاب به قسمت خارجی قالب متمایل و فرآیند انجماد از دیواره قالب شروع می گردد.

فرآیند فراوری با استفاده از روش ریخته گری پاششی

در این روش که کمتر متداول است، مواد مذابی که قرار است بدنه لوله را تشکیل دهند در محفظه ای حاوی نیتروژن قرار می گیرند و با چرخش یک میله، روی آن پاشیده می گردد. قطر این میله، ضخامت داخلی لوله را معین می نماید. با کنترل اندازه مواد مذاب پاششی می توان ضخامت دیواره لوله فراوریی را کنترل کرد.

شرکت همیار فلز با سابقه بیش از 50 سال در حوزه آهن آلات فعالیت های خود را در این حوزه شروع کرده است. برند همیار فلز از سال 1389 در حوزه تامین نمایندگان تجهیزات پالایشگاهی و سکوهای نفتی و فروش تمام آهن آلات راه اندازی شد و در فهرست AVL شرکت نفت جهوری اسلامی نهاده شد.

با توسعه فعالیت شرکت در حوزه آهن آلات و عضویت در اتحادیه آهن و فولاد کشور و عضویت در اتاق بازرگانی تهران ثبت برند همیار فلز انجام شد.

با توجه به سابقه همیار فلز در زمینه فولاد و آهن و تجهیزات ساختمانی که با 38 سازمان طرف قرارداد است که در محصولات تیراعن، ورق سیاه؛ درق رنگی، ورق روغنی و گالوانیزه، میلگرد، فولادهای آلیاژی، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی، لوله و اتصالات و شیرآلات صنعتی به مشتریان خدمت رسانی می نماید.

منبع: فرارو

به "لوله مانیسمان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوله مانیسمان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید