عینک های فیلترکننده نور آبی تأثیر خاصی در محافظت از چشم ندارند

به گزارش وبلاگ سیمبیان، دانشمندان می گویند عینک هایی که تحت عنوان فیلترنماینده نور آبی فروخته می شوند، احتمالاً هیچ تأثیری در کاهش آسیب چشم ندارند و به بهبود کیفیت خواب یاری نمی نمایند. این عینک ها به خصوص از دهه 2000 به بعد رفته رفته محبوبیت بالاتری پیدا نموده اند و حتی بعضی از اپتومتریست ها آن را به مراجعان خود توصیه می نمایند.

عینک های فیلترکننده نور آبی تأثیر خاصی در محافظت از چشم ندارند

پژوهشگرانی از دانشگاه ملبورن، سیتی، دانشگاه لندن و دانشگاه مانش در مطالعه ای با آنالیز 17 کارآزمایی بالینی کنترل شده دریافتند که عینک های فیلترنماینده نور آبی در کاهش فشاری که از نگاه کردن به نمایشگرها به چشم وارد می گردد، تأثیر خاصی ندارند و موجب بهبود کیفیت خواب نمی شوند.

محققان در این پژوهش در پی مقایسه اثر لنزهای فیلترنماینده نور آبی و لنزهای معمولی بر بهبود عملکرد بینایی، محافظت از عنبیه و افزایش کیفیت خواب بودند. در هرکدام از 17 مطالعه که از 6 کشور گردآوری شده بود، بین 5 تا 156 شرکت نماینده حضور داشتند و مدت زمان آنالیز ها هم بین کمتر از یک روز تا پنج هفته بود.

آیا عینک فیلترنماینده نور آبی واقعاً مفید است؟

لورا داونی، دانشیار دانشگاه ملبورن که محقق ارشد این مطالعه بوده است، می گوید: ما دریافتیم که استفاده از لنزهای فیلترنماینده نور آبی در مقایسه با لنزهایی که نور آبی را فیلتر نمی نمایند، درزمینه کاهش خستگی چشم که می تواند مرتبط با استفاده از کامپیوتر باشد، احتمالاً هیچ مزیت کوتاه مدتی ندارد. به علاوه، فعلاً تعیین نیست که این لنزها بر کیفیت بینایی یا خواب اثر می گذارند یا خیر. بعلاوه نتوانستیم درخصوص اثرات بالقوه آن ها بر سلامت عنبیه در بلندمدت نتیجه گیری خاصی کنیم. شاید بهتر باشد که در هنگام خرید این لنزها، این یافته ها را در نظر بگیرید.

داونی می گوید در سال های اخیر بحث های زیادی درباره فواید استفاده از عینک های فیلترنماینده نور آبی به وجود آمده است. تحقیقات نشان داده که در بسیاری از نقاط دنیا استفاده از این عینک ها را برای مراجعان تجویز می نمایند، ولی این تحقیق می گوید شواهد قاطعانه ای درباره اثربخشی این محصولات وجود ندارد و ادعاهای بازاریابی قابل اطمینان نیستند.

دکتر سومیر سینگ، دیگر محقق ارشد این مقاله می گوید: مقدار نور آبی دریافتی چشم ما از منابع مصنوعی مثل نمایشگر کامپیوترها حدود یک هزارم چیزی است که از نور طبیعی آفتاب دریافت می کنیم. بعلاوه بهتر است در نظر داشته باشیم که لنزهای فیلترنماینده نور آبی، بسته به هر محصول، معمولاً حدود 10 تا 25 درصد نور آبی را فیلتر می نمایند. اگر بخواهیم سطح بالاتری از نور آبی را فیلتر کنیم، به هاله کهربایی رنگ واضح تری احتیاج داریم که اثر بسزایی بر شیوه دریافت ما از رنگ ها خواهد داشت.

نتیجه این مطالعه در قالب مقاله ای در Cochrane Database of Systematic Reviews منتشر شده است.

منبع:دیجیاتو

منبع: فرارو

به "عینک های فیلترکننده نور آبی تأثیر خاصی در محافظت از چشم ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عینک های فیلترکننده نور آبی تأثیر خاصی در محافظت از چشم ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید