درخت ها خشکسالی ها را پیش بینی می نمایند

به گزارش وبلاگ سیمبیان، مطالعه نو ایزوتوپ های اکسیژن حلقه های درخت در منطقه ها مرتفع هندوستان مربوط به مدت 508 سال نشان داده که قدرت طوفان های تابستانی هندوستان در این منطقه ها کاهش یافته است.

درخت ها خشکسالی ها را پیش بینی می نمایند

محققان معتقدند مطالعه ایزوتوپ های اکسیژن حلقه های درخت می تواند به پیش بینی بروز خشکسالی های آینده یاری کند.

به نقل از وزارت علم و فناوری هندوستان، مطالعه تازه ایزوتوپ های اکسیژن حلقه های درخت در منطقه ها مرتفع هندوستان مربوط به مدت 508 سال نشان داده که قدرت طوفان های تابستانی هندوستان در این منطقه ها کاهش یافته است.

چنین سوابقی می تواند ماهیت و قدرت خشکسالی های آینده را به وسیله مدل سازی درست و ارزیابی خشکسالی به درستی تعریف نموده و به برنامه ریزی و توسعه در منطقه ها مستعد خشکسالی یاری کند.

برای شناخت تفاوت های آب و هوایی سوابق آب و هوایی بلندمدت این منطقه ها مورد احتیاج است.

حلقه درخت (tree-ring) یکی از این سوابق نمایندگی است که می تواند برای دستیابی به داده های آب و هوایی سالانه، دهه ای یا سده ای مورد استفاده قرار گیرد.

موسسه بریبال سانی شمار زیادی از داده های مربوط به کشور هندوستان را به وسیله سوابق ایزوتوپ های حلقه درخت به دست آورده است که می توانند اطلاعاتی درباره تفاوت های آب و هوایی (hydroclimatic) در مقیاس گسترده فراهم نمایند.

محققان این موسسه با آنالیز سوابق ایزوتوپ اکسیژن حلقه درخت و داده های آن ها اقدام به ردگیری تفاوت های خشکسالی های تابستانی در منطقه هیمالیا کردند.

بر اساس این گزارش، این مطالعه می تواند به ما در شناخت شدت این خشکسالی ها و مقایسه آن ها با سوابق خشکسالی کنونی یاری کند.

زمانی که این الگو های خشکسالی و شدت آن ها را بشناسیم، می توانیم خشکسالی های آینده و تاثیر احتمالی آن ها را در منطقه ها مرتفع هندوستان مدل سازی کنیم؛ روشی که می توان از آن برای پیش بینی خشکسالی در سایر نقاط دنیا نیز استفاده کرد.

منبع: فرادید

به "درخت ها خشکسالی ها را پیش بینی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخت ها خشکسالی ها را پیش بینی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید