خبرنگاران زنانِ نگران از بیماری کرونا و لزوم حمایت خانواده و جامعه از آنها

به گزارش وبلاگ سیمبیان، اصفهان - خبرنگاران - دوران سخت شیوع بیماری کرونا، تاثیر منفی خود را بر همه اقشار مردم گذاشته است و در این میان زنان بدلیل ویژگی های روحی و داشتن نقش اساسی در خانواده و جامعه دچار نگرانی های بسیاری هستند که برطرف مسائل فراروی آنان نیازمند توجه، حمایت و آموزش های ویژه است.

خبرنگاران زنانِ نگران از بیماری کرونا و لزوم حمایت خانواده و جامعه از آنها

حدود هشت ماه از شیوع بیماری کرونا در کشورمان می گذرد و در این مدت بسیار از امور عادی و زندگی روزانه مردم دستخوش تغییر و تحول شده و علاوه بر واهمه و نگرانی بابت مبتلا شدن به این ویروس، دغدغه های بسیار دیگری مانند نحوه مراقبت از اعضای خانواده، مسائل معیشتی و آموزش فرزندان را ایجاد نموده است.

در این میان بانوان بعنوان سفیران سلامت خانواده نقش بی بدیل و منحصر بفردی در زندگی تک تک اعضای خانه و همچنین جامعه دارند و با افزایش تعهدها و وظایف آنها در این دوران، بیشتر در معرض آسیب ها و ناراحتی های روحی و روانی ناشی از شیوع بیماری کرونا قرار دریافتد.

زنان در دوران شیوع بیماری کرونا با نگرانی های بسیاری مانند پرورش و تربیت فرزندان، سلامت باروری، بارداری و شیردهی، مسائل زناشویی، معیشت خانواده و فشارهای اقتصادی، امور آموزشی فرزندان، سلامت اعضای خانواده و خویشاوندان، افزایش مسئولیت، به مخاطره افتادن کسب و کارها و کاهش ارتباطات روبرو هستند که همه آنها آسیب پذیری روحی و روانی زنان را افزایش می دهد.

بر اساس آنچه که روانشناسان و کارشناسان امر تاکید دارند زنان چند برابر بیشتر از مردان در دوران شیوع بیماری کرونا تحت فشارهای روحی و روانی از جمله نگرانی و اضطراب قرار دریافتد و تبعات آن نه در زمان حاضر بلکه در ماهها و سال های آینده بروز خواهد نمود بهمین دلیل ضروری است که تا جای ممکن از بار این فشارها کاسته گردد تا آنها بتوانند جامعه را با سلامت بیشتر از این دوران عبور دهند.

طبق سرشماری سال 95 معادل 39 میلیون و 164 هزار نفر از جمعیت 79 میلیون و 926 هزار نفری کشورمان یعنی 50 درصد را بانوان تشکیل می دهند و بدون شک تامین سلامت و آرامش روحی و روانی آنها تضمین نماینده تحکیم پایه های خانواده و جامعه است.

به گفته معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اگر چه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید 19، خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می نماید اما تاثیر طولانی مدت این همه گیری بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان می تواند آسیب های جدی به خانواده و جامعه وارد کند.

علیرضا رییسی با اشاره به وظایف سنگین زنان در روبروه با همه گیری کووید 19 اضافه نمود: علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید 19 در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان، افزایش وظایف و مسئولیت های زنان در دوره همه گیری در خانواده، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنان برای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مسائل ناشی از مرگ و بیماری همسران، مسائل زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و بدرفتاری ها و آسیب های آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها، آسیب های جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد می نماید.

3 برابر بودن فشار روحی روانی بر زنان در دوران کرونا

به گفته مدیر گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نتایج یک تحقیق در کشور نشان داد که فشارهای روحی و روانی زنان در دوران شیوع بیماری کرونا نسبت به مردان، سه برابر بوده است که همین امر نشان دهنده شدت نگرانیها و دغدغه های آنهاست.

ناهید مرادی با بیان اینکه وظایفی که به عهده زنان خانه دار و شاغل بود در دوران شیوع بیماری کرونا افزایش یافت و تعدادی وظیفه جدید به آنها اضافه شد، گفت: تامین سلامت فرزندان و همسر و حتی پدر و مادر یا خواهر و برادر در برابر کرونا، اقدامات پیشگیرانه، نگهداری از افراد مبتلا به کرونا و مدیریت امور آموزشی فرزندان از جمله این مسائل است که مسوولیت زنان را در دوران کرونا بیشتر کرد.

وی در گفت و گو با وبلاگ سیمبیان با اشاره به اینکه این نگرانی ها برای زنان شاغل ، ظاهر دیگری دارد و حتی شاید بیشتر باشد، اضافه نمود: در بعضی حوزه ها مانند درمان و بهداشت، تعداد زیادی از کارکنان تا حدود 70 درصد را بانوان تشکیل می دهند و آنها در دوران شیوع کرونا بواسطه فعالیت در بخش های مختلف بهورز، مراقبان بهداشت، ماما، پرستار، خدمات و تخصص در بیمارستان ها با مخاطرات زیادی روبرو هستند.

وی با تاکید بر اینکه کووید 19 روی سلامت باروری زنان نیز تاثیر گذاشته و نگرانی هایی را برای آنها ایجاد نموده است، ادامه داد: تعدادی از زنان بدلیل همین نگرانی ها باروری خود را به تعویق انداختند.

این کارشناس به نگرانی مادران در شیردهی به نوزادان نیز اشاره و توضیح داد: آنها واهمه بسیاری درباره احتمال انتقال ویروس هنگام شیر دادن به نوزادان خود دارند هرچند آموزش های لازم در این زمینه از سوی مراکز بهداشت ارایه شده است.

وی به مردانی که شغل خود را در دوران کرونا از دست دادند یا با ضرر و زیان اقتصادی روبرو شدند نیز اشاره و گفت: در این قبیل خانواده ها فشار روحی و روانی مضاعفی بر زنان وارد می گردد که مدیریت آن احتیاج به ارائه آموزش و مشاوره به آنها و اقدامات حمایتی دارد.

مرادی با بیان اینکه بسیاری از کسب و کارها بویژه مشاغل خانگی نیز در دوران کرونا محدود شده است، توضیح داد: این امر برای زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست نیز شرایط دشوارتری ایجاد نموده است.

تاثیرپذیری بیشتر زنان در مواقع بحران

رییس دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان نیز، یکی از عوامل تحت تاثیر دوران کرونا را سلامت روان خواند و گفت: در مواقع بحران مانند همه گیری یک بیماری، زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می گیرند زیرا بیشتر درگیر موقعیت های مختلف می شوند و وظایف، مسوولیت ها و تعهدهای آنها به گونه ای است که همه جوانب را در نظر می گیرند.

محمدرضا عابدی در گفت و گو با وبلاگ سیمبیان با بیان اینکه زنان در این دوران نگران همه موارد از جمله فرزندان، خانواده و محیط کار هستند، اضافه نمود: زنان طاقت و تحمل کمتری درباره ندیدن اعضای خانواده خود بویژه پدر و مادر دارند و در دوران کرونا که رفت و آمدها و ارتباطات محدود شده است، منابع انرژی آنها یعنی خانواده تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه محدود شدن دورهمی ها و دیدارهای خانوادگی و محبت آمیز نیز تاثیر بیشتری روی زنان نسبت به مردان دارد، گفت: زنان در این روزها بسیار نگران سلامتی و شرایط جسمی و روحی اطرافیان خود بویژه فرزندان، پدر و مادر و همسر هستند.

این استاد روان شناسی و مشاوره با تاکید بر اینکه زنان در خط مقدم درگیری با ویروس کرونا در خانه هستند، اضافه نمود: درگیری زنان با ویروس و افزایش وظیفه و کار آنها برای شست و شو، تمیزکردن و ضد عفونی کردن وسایل خانه آسیب پذیری آنها را بیشتر نموده است به گونه ای که بعضی مواقع احساس گناه می نمایند که مبادا کوتاهی آنها در نظافت کردن باعث بیماری اعضای خانواده گردد.

عابدی، مراقبت از افراد حادثه پذیر در دوران کرونا را یکی دیگر از نگرانی های جدی زنان دانست و شرح داد: زنان بطور مرتب در خانه مراقب حادثه پذیر بودن دیگران بویژه فرزندان، همسر، پدر، مادر، خواهران و برادران خود هستند بطوریکه اگر آنها از خانه بیرون بروند مدام این فکر را می نمایند که آیا آنها در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می گیرند.

تاثیرپذیری هفته سلامت بانوان ایران از کرونا

گستره شیوع بیماری کرونا و عواقب و تبعات آن بر اجزای مختلف جامعه بویژه زنان، مسوولان را بر آن داشت تا امسال هفته ملی سلامت بانوان ایران را با در نظر دریافت شرایط همه گیری کووید19 و با موضوع سلامت زنان در دوره کرونا برگزار نمایند.

هر سال هفته آخر مهر بعنوان هفته سلامت بانوان ایران گرامی داشته و در سالیان اخیر بر مسائلی مانند فعالیت جسمانی و ورزش، نشاط اجتماعی و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در بین زنان تاکید می شد اما امسال شرایط به گونه ای بود که کرونا، محور اصلی هفته سلامت بانوان شد.

به گفته رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، در این شرایط زنان با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان روبرو بوده و برای گذار از این دوره سخت زندگی احتیاجمند آگاهی، هوشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند بهمین دلیل هفته آخر مهر همزمان با هفته ملی سلامت بانوان امسال به این وجه مهم همه گیری کووید 19 توجه ویژه شد.

اهمیت این هفته به حدی بود که عباس رضایی استاندار اصفهان با گرامیداشت آن تاکید نمود: هفته ملی سلامت بانوان فرصتی برای اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه درباره اولویت های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور است.

وی با بیان اینکه سلامت یک احتیاج اساسی است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخورداری از سلامت را حق اساسی برای همه افراد دانسته است، اضافه نمود: در جمهوری اسلامی نقش زن به عنوان محور اصلی آرامش خانواده و سلامت زنان مهمترین راه برای رسیدن به زندگی سالم برای همگان است.

رضایی، شعار امسال به عنوان ‹‹ سلامت زنان در دوره کرونا››را هوشمندانه خواند و گفت: سلامت افراد در گرو سلامت زنان و آگاهی و هوشیاری آنان است و به طور قطع حفظ سلامت بانوان به عنوان یکی از ارکان مهم خانواده و جامعه در برابر این بیماری نقش بسزایی در حفظ سلامت جامعه دارد زیرا آنان نه تنها مسئول سلامت خود هستند بلکه بیشترین مراقبت ها را برای سلامت و بهداشت خانواده خود انجام می دهند.

مدیر گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مهمترین اهداف هفته گرامیداشت سلامت بانوان در امسال را حساس کردن سیاستگزاران نسبت به عواقب کرونا بر سلامت زنان و ارتقای همکاری بین بخشی در این زمینه، افزایش خود مراقبتی زنان برای خود و خانواده با آموزش و اهمیت آگاهی زنان و نقش معین نماینده آن در سلامت روان خانواده و جامعه مطرح نمود.

مرادی از جمله برنامه های این هفته را تقدیر از بانوان پر کوشش درمان و بهداشت و برگزاری جلسه های آموزشی حضوری و مجازی از جمله برای کارکنان اداره های مختلف اصفهان و پیگیری مصوبه هایی برای حمایت از زنان بدسرپرست و بی سرپرست در کارگروه سلامت زنان و خانواده استانداری اصفهان اظهار داشت.

لزوم شناسایی زنان آسیب پذیر در دوران کرونا

مدیر گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر لزوم حمایت های خانواده، جامعه و حاکمیت از زنان در دوران کرونا، شرح داد: سیاستگزاران باید قوانین و مصوبه های حمایتی لازم را برای زنان بویژه زنان آسیب پذیر اجتماعی و سرپرست خانوار در این دوران در نظر بگیرند و سازمان های حمایتگر با اجرا کردن این قوانین و مصوبه ها حمایت های اقتصادی و آموزشی از آنها داشته باشند.

مرادی اضافه نمود: در این جهت ضروری است که زنان آسیب پذیرتر از دوران شیوع کرونا شناسایی شوند و سیاست ها به سمت حمایت هرچه بیشتر از آنها حرکت کند.

همچنین مرادی، همدلی همسران را در این دوران ضروری خواند و گفت: اگر مردان در این دوره حمایت روحی و روانی کافی از همسران خود داشته باشند برای هر 2 نفر بسیار موثر و مفید است و به تحکیم بنیان خانواده یاری می نماید.

وی با تاکید بر اینکه زنان سفیران سلامت خانواده ها هستند، اضافه نمود: آنها باید نکات آموزشی مناسب را در دوران کرونا در اختیار اعضای خانواده قرار دهند و این اطلاعات را از منابع معتبر و رسمی مانند وزارت بهداشت دریافت نمایند.

این کارشناس با اشاره به اینکه مراقبان سلامت و کارشناسان تغذیه و سلامت روان نیز در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت آماده ارایه هرگونه خدمات در این زمینه به بانوان هستند، گفت: زنان بصورت مراجعه حضوری به این مراکز، تماس با شماره تلفن 4030 و یا مراجعه به سامانه وزارت بهداشت به نشانی salamat.gov.ir از مشاوره های لازم بهره مند شوند.

زنان به خودشان محبت نمایند

رییس دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان نیز به بانوان تاکید نمود که در دوران کرونا که امکان دید و بازدید با نزدیکان و دوستان وجود ندارد، ارتباط های تلفنی و تصویری را بیشتر نمایند تا آن کمبود جبران گردد.

عابدی همچنین با بیان اینکه زنان باید مقداری از مسوولیت های خانه مانند ضد عفونی کردن و نظافت را به سایر اعضای خانواده بسپارند و آنها نیز در این همکاری لازم را داشته باشند، توضیح داد: زنان باید مراقبت از حادثه پذیران کرونا را از شکل نگرانی خارج نموده و بصورت آگاهانه با آن برخورد نمایند بعنوان مثال سعی نمایند تا غذا را در خانه تهیه نمایند تا اعضای خانه ناچار به تهیه غذا از بیرون نباشند یا برای اینکه نگرانی به خود راه ندهند با انجام دادن کارهای مختلف مانند کتاب خواندن یا تماشای فیلم خود را سرگرم نمایند.

وی 2 توصیه اصلی به زنان در دوران کرونا کرد، اول اینکه به خودشان محبت نمایند یعنی به خود توجه بیشتری نمایند، خود را سرزنش ننمایند و به خودشان حق دهند، تصورات مثبت را در ذهنشان تقویت نمایند، خود را خیلی درگیر ضد عفونی کردن و شست و شوی وسایل مختلف در خانه و نظافت ننمایند، تصاویر و متن های زیبا را ببینند و بخوانند و بیش از حد خود را درگیر فضای مجازی و اخبار منفی ننمایند.

این روانشناس، توصیه دیگری که به زنان کرد این بود که با واقعیت در ارتباط باشند و نه تفکرات و تصورات منفی و گفت: آنها باید اخبار و مطالب مربوط به کرونا را از منابع معتبر دریافت نمایند.

بر اساس آخرین آمار رسمی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا کنون بیش از 500 هزار نفر بطور قطعی به کرونا مبتلا شدند، شمار جانباختگان بیماری کووید19 در کشور به 30 هزار تَن رسید و 30 استان همچنان در شرایط قرمز یا هشدار کرونا هستند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران زنانِ نگران از بیماری کرونا و لزوم حمایت خانواده و جامعه از آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زنانِ نگران از بیماری کرونا و لزوم حمایت خانواده و جامعه از آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید