بازی های Play، to، Earn چه بازی هایی هستند؟

به گزارش وبلاگ سیمبیان، تب رمزارزها حوزه های بسیاری را فرا گرفته است، اما بی شک یکی از مهم ترین آن ها حوز ه گیمینگ است. بسیاری از توسعه دهندگان بازی ها به ادغام بازی های خود با رمزارزها و NFT روی آورده اند. حالا دیگر بسیاری از آیتم های بازی ها را می توان در قالب NFT به مالکیت خود درآورد، اما مدلی از بازی ها هم وجود دارد که با نام Play to earn از آن یاد می گردد و پا را فراتر گذاشته و امکان درآمدزایی به وسیله بازی کردن را فراهم نموده است.

بازی های Play، to، Earn چه بازی هایی هستند؟

بازی های Play to Earn

این بازی ها که به اختصار آن ها را P2E هم می نامند، در واقع بازی های هستند که رمزارز و NFT بخش جدایی ناپذیری از گیم پلی آن هاست. در این نوع بازی ها، کاربر اغلب به جای خریدن خود بازی، آیتم ها و تجهیزات درون بازی را خریداری می نماید، مانند کاراکترها، اسلحه و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید!

شاید فکر کنید این اتفاق تازهی نیست و بسیاری از بازی ها از مدلی مشابه استفاده می نمایند، به ویژه بازی هایی که از آ ن ها با عنوان Free to play (F2P) نام برده می گردد. این بازی ها رایگان هستند و به شما اجازه می دهند به وسیله بازی کردن آیتم هایی را کسب کنید، اما معمولا این آیتم ها را یا باید خریداری کنید، یا مدتی طولانی برای کسب آن ها صبر کنید.

با این حال، آنچه بازی های P2E را از بازی های F2P جدا می نماید این است که در بازی های P2E شما می توانید دارایی های خود را با دیگر گیمرها معامله کنید. در حقیقت، بیشتر دارایی های این بازی ها در قالب NFT قابل نگه داری هستند یا می توان آن ها را به NFT تبدیل کرد.

برای این که بهتر با این دسته از بازی ها آشنا شوید، به بازی Axie Infinity به عنوان یکی از مشهورترین بازی های P2E نگاهی کوتاه خواهیم داشت. ایده پشت این بازی ساده است: بازیکنان موجودات فانتزی کوچکی به نام اکسی (Axie) را کنترل می نمایند و با اکسی های خود به جنگ اکسی سایر بازیکنان می فرایند. این بازی به نوعی یادآور پوکیمون هم هست، اما سرمایه گذاری عظیمی روی آن صورت گرفته است.

بازیکنان می توانند اکسی های مورد نظر خود را از کاراکترهای آماده موجود در فروشگاه درون بازی انتخاب نمایند یا اکسی خود را پرورش دهند. پرورش اکسی با AXS یا همان رمزارز بازی و کوین دیگری به نام small love potion یا SLP همراه شده است. AXS و SLP را می توان با بازی کردن (مبارزه با سایر بازیکنان، شرکت در تورنومنت ها و …) یا خرید آن ها از فروشگاه بازی به دست آورد.

با این تفاسیر، آنچه اکسی اینفینیتی را به یک بازی مجذوب کننده و پرطرفدار تبدیل نموده این است که شما فقط برای این بازی پول خرج نمی کنید، بلکه از آن عایدی هم کسب می کنید. اگر اکسی های کمیاب پرورش دهید، می توانید آن ها را در بازار بفروشید یا منابع اضافی خود را برای فروش بگذارید. اما در بازی های F2P جهت تمام پول های در گردش به توسعه دهنده بازی ختم می گردد. بنابراین، مزیت بازی های P2E نسبت به F2P این است که در بازی های Play to earn بخشی از پول به بازیکنان هم می رسد و حتی این بازی ها به منبع عایدی برخی از افراد تبدیل شده اند.

مدل تجاری Play to earn

اگرچه در قسمت قبل به بازگشت بخشی از پول به بازیکنان و امکان کسب عایدی از بازی های P2E اشاره کردیم، اما پولی که به بازیکنان می رسد به مقدار ای نیست که شما فکر می کنید. در محیطی که همه چیز پولی است، افرادی که این محیط را کنترل می نمایند راه هایی را در نظر گرفته اند که همه چیز به گونه ای تنظیم شوند تا همواره خودشان در اولویت عایدیزایی باشند. اگر چنین نبود، دیگر تجارتی برایشان باقی نمی ماند.

در نتیجه، همه چیز در اکسی اینفینیتی قیمتی دارد. خرید یک اکسی، SLP و AXS برای شما چند اتر (رمزارز مورد پذیرش در این بازی) هزینه خواهند داشت. بسیاری از منابع را می توان در بازی به دست آورد، اما آن ها اغلب به زمان محدود هستند و آنچه کسب می کنید بعد از سرانجام تایمر در نظر گرفته شده برایش از دست می رود؛ مگر اینکه برای به دست آوردن آن پول واقعی بپردازید.

روی کاغذ، شما می توانید به این بازی به عنوان یک سرمایه گذاری کوچک نگاه کنید که در آن اکسی های استارتر را می خرید و سپس سخت کوشش می کنید تا به مقدار کافی AXS و SLP به دست بیاورید تا بتوانید موجودات تازه خریداری کنید و پیشرفت کنید. اما بازی های P2E از حقه های روان شناسانه مورد استفاده در بازی های F2P استفاده می نمایند تا شما را به خرید بیشتر در بازی ترغیب نمایند.

برای مثال، تنوع گسترده ای از اکسی ها وجود دارد که هر یک ویژگی خاص خود را دارند و همواره شما را وسوسه می نمایند تا بیشتر از آن ها داشته باشید. اگر تجربه بازی های این چنینی را داشته اید حتما متوجه مقصود ما می شوید. هر بازیکنی که پول بیشتری به بازی سرازیر کند اکسی هایی با ویژگی های بیشتر در اختیار خواهد داشت.

در نتیجه، بازیکنانی که پول می پردازند به راحتی بازیکنانی را که رایگان بازی می نمایند از صحنه بازی محو خواهند کرد. بنابراین، بازیکنانی که رایگان بازی می نمایند یا از بازی کنار گذاشته می شوند، یا مجبور می شوند برای باقی ماندن در بازی هزینه نمایند. بیرون آمدن از این چرخه سخت است و می تواند آغازگر یک اعتیاد باشد.

سایر بازی های Play to earn

به غیر از اکسی اینفینیتی بازی های P2E دیگری هم وجود دارند، مانند Gods Unchained یا Illuvium که از تاکتیکی مشابه در قالبی متفاوت استفاده می نمایند. به لحاظ فنی، Gods Unchained که یک بازی مبارزه ای مبتنی بر کارت ها است و به بازی Magic: The Gathering شباهت دارد که یک بازی F2P محسوب می گردد. کارت های شما آیتم هایی هستند که می توانید برای خود نگه دارید، اما برای انجام عملی خاص باید آن ها را به NFT قابل معامله تبدیل کنید. تا پیش از این کار، کارت ها فقط دارایی های درون بازی به شمار می آیند و ارزش دیگری ندارند. برای کسب کارت های خوب باید هزینه کنید تا فرایند مربوطه سریع تر انجام گردد.

Illuvium هم یک بازی فانتزی دیگر است که در آن هیولاها با یکدیگر مبارزه می نمایند. این بازی بی پرده اعلام می نماید که شرط بندی بین بازی هایی که میان کاربران در حال اجرا است را میزبانی می نماید و البته به کاربران هم اجازه می دهد تا مبارزان خود را با دیگران معامله نمایند.

آیا شما واقعا مالک دارایی های درون بازی خودتان هستید؟

علاوه بر ساختار بازی های P2E که تعجب برانگیز است، وعده هایی که به بازیکنان می دهند هم کنجکاوی ما را برمی انگیزد. ایده این است که شما بازی کنید یا برای آن هزینه کنید و دارایی هایی مانند اکسی ها، کارت ها و هر چیز دیگری که بازی ارائه می نماید را به مالکیت خود در آورید. این دارایی ها در واقع NFT هستند و شما مالک آن ها محسوب می شوید، نه کمپانی توسعه دهنده بازی. بازی Gods Unchained در وب سایت خود روی این موضوع مانور بسیاری داده است.

با این وجود، واقعیت نشان می دهد موضوع به این سادگی هم نیست. مشکل بزرگی که درباره NFT وجود دارد این است که اگر سرورهایی که سوابق را ثبت می نمایند توزیع شوند، NFT شما ناپدید می گردد. گفتنی است که این اتفاق به تازگی اتفاق افتاده است.

برای مثال، F1 Delta Time یک بازی اتومبیل رانی مسابقه ای بود که تمام دارایی هایش را توکن نموده بود. این بازی به تازگی ورشکست شد و تمامی دارایی هایش که در قالب NFT ضرب شده بودند اکنون ارزش خود را کاملا از دست داده اند. موضوع هنگامی ناراحت نماینده می گردد که بدانید برخی از کاربران مبالغی معادل قیمت یک خانه را برای خرید اتومبیل های این بازی خرج نموده بودند و اکنون تمام آن سرمایه گذاری ها نقش بر آب شده اند.

بعلاوه، ریسک های رایج دیگری مانند به سرقت بردن اموال هم وجود دارند. به عنوان مثال، در خبرها اعلام شد به علت نقص امنیتی، در ماه مارس امسال 600 میلیون دلار از اکسی اینفینیتی به سرقت رفته است. با در نظر گرفتن اینکه چه مقدار ثروت در حساب های آنلاین نگهداری می شوند، این بازی ها می توانند به هدفی وسوسه نماینده برای مجرمان تبدیل شوند.

بنابراین، پاسخ به این سوال که آیا شما مالک دارایی های درون بازی خود هستید، مثبت است. شما مالک اکسی ها یا کارت ها یا هر آیتم دیگری که بازی ارائه می نماید هستید، اما فقط تا زمانی که سرورها سرپا و امن باقی بمانند. در حقیقت، زمانی که مشغول بازی های P2E هستید، فقط روی عایدیی که از مسابقات کسب می کنید شرط نبسته اید، بلکه روی موفقیت کمپانی توسعه دهنده هم شرط بسته اید و نمی توان با اطمینان به موفقیت این کمپانی ها نگاه کرد.

با توجه به تمامی مطالب فوق، پیشنهاد می کنیم مانند هر حوزه دیگری که با رمزارزها ادغام شده است، در حوزه بازی های P2E هم پیش از ورود و سرمایه گذاری، دانش خود را در این حوزه بالا ببرید.

منبع: How to Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "بازی های Play، to، Earn چه بازی هایی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی های Play، to، Earn چه بازی هایی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید