از دلیل تا درمان تب زرد

به گزارش وبلاگ سیمبیان، تب زرد که در طول تاریخ با عنوان طاعون زرد نیز شناخته می شده است، نوعی بیماری،حاد ویروسی است. در بیشتر موارد نشانه های بیماری شامل تب، لرز، از دست دادن اشتها، تهوع، دردهای ماهیچه ای به ویژه در پشت و سردرد است.

از دلیل تا درمان تب زرد

تب زرد چیست؟

تب زرد یک بیماری ویروسی حاد و کشنده است که به وسیله نیش پشه به انسان و سایر پستانداران منتقل می گردد. این ویروس در حقیقت به وسیله پوست وارد بدن انسان شده و به جریان خون او وارد می گردد. به محض ورود ویروس به جریان خون و قبل از بروز هر گونه علائمی به سرعت تکثیر می یابد.

جالب است بدانید که ویروس تب زرد نسبت به تغییرات فصلی و آب وهوایی مقاوم است و می تواند به صورت طولانی مدت در بدن پشه حامل آن باقی بماند.

کبد، قلب، کلیه و غدد فوق کلیوی از جمله قسمت هایی از بدن هستند که بیش تر در معرض حمله این ویروس حاد قرار می گیرند.1

مراحل بیماری تب زرد

در مراحل اولیه، فرد آلوده، دچار سر درد، تب، استفراغ، از دست دادن اشتها، و زردی می گردد. حدوداً ظرف 3 تا 4 روز، ممکن است بهبودی مختصری حاصل گردد. مرحله بعدی دوره بهبودی است که در آن تب و علائم ناپدید می شوند.

بیشتر افراد آلوده در این مرحله بهبود می یابند، در حالی که گروهی دیگر که به میزان گروه اول خوش شانس نیستند، به فاصله 24 ساعت وارد مرحله بعدی می شوند.

آخرین مرحله، دوره مسمومیت است که در آن یک اختلال چند ارگانی صورت می گیرد. این دوره صرف نظر از نارسایی کبد و کلیه، خون روی (hemorrhage) یا اختلالات خونریزی، شامل اختلال عملکرد مغز مانند هذیان، تشنج، کما، شوک و مرگ است.2

علائم تب زرد

علایم خفیف تب زرد
- تب که به سرعت بالا می رود.

- لرز که حتی با وجود افزایش دمای اتاق نیز می تواند وجود داشته باشد.

- سردردهای مداوم

- تهوع و استفراغ : بیمار ممکن است میل به غذا نداشته باشد، ولی در عوض باید میزان زیادی مایعات که سرشار از مواد مغذی و ویتامین هستند را استفاده کند.

- خستگی

علایم شدید تب زرد
مسائل قلبی و کلیوی و کبدی (نارسایی کلیه و کبد)، خونریزی داخل پوستی، تپش قلب، پشت درد و یبوست.

تب زرد یک بیماری حاد و کشنده است و حدود 85 درصد افراد مبتلا به آن می میرند. لذا به محض این که احتمال این بیماری را در خود می دهید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.2

دلیل تب زرد

عامل تب زرد یک ویروس است که به وسیله پشه ای به نام آئدس اجیپتی منتقل می گردد. این پشه ها در نزدیکی محل سکونت انسان ها زیست می نمایند جایی که آن ها حتی در تمیز ترین آب ها نیز فراوری مثل می نمایند. در بیشتر موارد تب زرد در صحراهای آفریقا و آمریکای جنوبی ایجاد می گردد.

انسان ها و میمون ها عموما به وسیله ویروس تب زرد آلوده می شوند. پشه های آئدس اجیپتی ویروس تب زرد را بین میمون ها و انسان ها منتقل می نمایند.

زمانی که یک پشه انسان یا میمون آلوده به ویروس تب زرد را نیش می زند، ویروس وارد جریان خون پشه شده و قبل ورود به غدد بزاق در خون جریان پیدا می نماید. زمانی که پشه آلوده انسان یا میمون دیگری را نیش می زند، ویروس وارد جریان خون میزبان شده و ابتلا به بیماری تب زرد اتفاق می افتد.3

فاکتورهای خطر تب زرد

شما ممکن است با سفر به منطقه های که پشه ها حال ویروس تب زرد هستند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار بگیرید. این نواحی شامل صحراهای آفریقا و آمریکای جنوبی هستند.

حتی اگر گزارشی مبنی بر افراد مبتلا در این نواحی وجود نداشته باشد، این بدین معنی نیست که شما در معرض خطر ابتلا به بیماری تب زرد قرار ندارید. این امکان وجد دارد که جمعیت بومی واکسن تب زرد را دریافت نموده باشند و در برابر بیماری ایمن باشند و یا افراد مبتلا به تب زرد هنوز شناسایی نشده باشند.

اگر شما قصر سفر به این منطقه ها را دارید، شما می توانید با دریافت واکسن تب زرد حداقل چندین هفته قبل از سفر خود را در برابر بیماری ایمن کنید. هر فردی ممکن است به ویروس تب زرد آلوده می گردد اما افراد مسن در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری تب زرد قرار دارند.3

نحوه تشخیص بیماری تب زرد

در مراحل ابتدایی ابتلا به بیماری تب زرد، معمولا این عارضه با بیماری هایی مانند مالاریا، حصبه، بیماری های ریکتزیایی، خونریزی تب های ویروسی، عفونت های آربو ویروسی، لپتوسپیروز یا تب شالیزار، هپاتیت ویروسی و مسمومیت اشتباه گرفته می گردد. زیرا علائمی مشابه با نشانه های این بیماری ها دارد.

اما تشخیص قطعی ابتلا به این بیماری تنها به وسیله انجام آزمایش خون میسر می گردد. زیرا نتایج آزمایش خون معمولا اطلاعات دقیق تری را در اختیار پزشک قرار می دهد.1

درمان تب زرد

در حقیقت هیچ روش درمانی تایید شده ای برای درمان بیماری ویروسی تب زرد وجود ندارد. بنابراین درمان این بیماری تنها به وسیله روش های مراقبتی صورت می گیرد.

تامین مایعات مورد احتیاج و اکسیژن کافی، در کنار تنظیم فشار خون، تعویض خون بیمار در صورت احتیاج، تامین خون از دست رفته، دیالیز برای افرادی که دچار نارسایی کلیه هستند و دریافت پلاسمای خون برای پیشگیری از انعقاد برترین روش درمان برای افرادی است که دچار این بیماری هستند.

در بعضی از موارد می توان از محلول اوآراس و پاراستامول نیز برای جبران کم آبی بدن و تنظیم تب بیمار نیز استفاده کرد. در صورتی بروز عفونت باکتریایی حاد نیز معمولا درمان با آنتی بیوتیک توصیه می گردد.1

پیشگیری از تب زرد

واکسن تب زرد
واکسن تب زرد واکسنی بسیار موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. تب زرد بیماری رایج در صحراهای آفریقا و آمریکای جنوبی است. اگر در این نواحی زندگی می کنید در مرود دریافت واکسن تب زرد با پزشک مشورت کنید. اگر شما قصد سفر به این نواحی را دارید، حداقل 10 روز قبل از سفر (و ترجیحا 3 تا چهار هفته قبل) با پزشک خود مشورت کنید.

دریافت تک دوز واکسن تب زرد ایمنی برای حداقل ده سال علیه بیماری تب زرد ایجاد می نماید. عوارض واکسن تب زرد بسیار خفیف است، 5 تا 10 روز طول می کشد و شامل سردرد، تب با درجه بالا، درد ماهیچه ای، خستگی و درد در محل تزریق است. واکنش های جدی تر مانند ایجاد سندرمی شبیه به تب زرد واقعی، التهاب مغز (انسفالیت) یا مرگ ممکن است در نوزادان یا افراد مسن اتفاق بیافتد. دریافت واکسن تب زرد برای افراد بین سنین 9 ماه تا 60 سال ایمن است.

در صورتی که کودک شما سن کمتر از نه ماه دارد، سیستم ایمنی شما تضعیف شده است، باردار هستید و یا سن بالاتر از 60 سال دارید، در خصوص دریافت واکسن تب زرد با پزشک متخصص بیماری های عفونی مشورت کنید.

محافظت در برابر پشه
علاوه بر دریافت واکسن، می توانید با پیشگیری از نیش پشه ها از بروز بیماری تب زرد جلوگیری نمایید. برای کاهش قرارگیری در عرض پشه های حامل ویروس تب زرد نکات زیر را در نظر داشته باشید:

در زمانی که فعالیت پشه زیاد است، تنها در موارد ضروری به بیرون از خانه بروید.

زمانی که به منطقه ها آلوده به پشه می روید، بلوز آستین بلند و شلوار بلند بپوشید.

در خانه با سیستم تهویه مناسب اسکان بگیرید.

برای دفع پشه های می توانید از محصولات زیر بهره ببرید:

دفع نماینده های غیر پوستی
از دفع نماینده های حشرات حاوی پرمترین برو روی لباس ها، کفش ها، چادر و رختخواب خود بزنید. پرمترین نباید بر روی پوست استفاده گردد.
دفع نماینده های پوستی
محصولاتی با مواد موثره DEET، iR3535 یا پیکاریدین می تواند یک محافظت طولانی مدت در برابر پشه ها بر روی پوست ایجاد نمایند. شما می توانید غلظت محصول را بر اساس مدت زمانی که ممکن است در معرض پشه حال ویروس تب زرد قرار داشته باشید انتخاب کنید. به طور کلی، محصولات با غلظت بالاتر اثرگذاری طولانی تری خواهند داشت.

در نظر داشته باشید که دفع نماینده های حشرات شیمیایی سمی هستند و استفاده از آن ها باید در میزان کافی تنها زمانی که بیرون از خانه هستید انجام گیرد. از محصولات حاوی DEET بر روی دستان بچه ها یا نوزادان زیر دو ماه استفاده نکنید. شما می توانید برای محافظت نوزاد از پشه ها، از پشه بند بهره ببرید.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، روغن اکالیپتوس لیمویی در غلظت یکسان می توانند محافظتی مانند DEET را ایجاد نماید. اما این محصول نباید در بچه ها زیر سه سال استفاده گردد.3

پینوشتها

1.www.darmankade.com

2.www.tasnimnews.com

3.www.dorvana.com

منبع: راسخون

به "از دلیل تا درمان تب زرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان تب زرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید