کامل ترین راهنمای ویزای شینگن

به گزارش وبلاگ سیمبیان، کامل ترین راهنمای ویزای شینگن | آپدیت 2021

معرفی شینگن

شینگن (شنگن) در واقع منطقه ای اروپایی است که شامل 26 کشور می باشد و این کشورها با توافقی همگانی به پیمانی به نام شینگن پیوسته اند و در این راستا مرزهای داخلی بین خودشان را آزاد نموده اند. افرادی که اقامت دائم شینگن را داشته و شهروند و افراد مقیم این کشورها باشند، به راحتی و آزادانه می توانند میان این کشورها تردد کنند.

کامل ترین راهنمای ویزای شینگن

کشورهای عضو شینگن

سوئدفرانسهلیتوانیآلمان
جمهوری چکمجارستانهلندسوئیس
لهستانایسلندایتالیااتریش
لوکزامبورگنروژبلژیکاسپانیا
استونیاسلواکیپرتغالفنلاند
لیختن اشتایندانمارکلتونی
یونانمالتاسلوونی

ویزای شینگن چیست؟

مهم ترین و اصلی ترین شرط برای ورود به منطقه شینگن داشتن ویزای شینگن (Schengen Visa) برای شهروندان غیر اروپایی است. دارندگان این ویزا، این اجازه را دارند که در مدت زمان و شرایط معین به هر یک از کشورهای عضو پیمان شینگن آزادانه سفر نمایند. ویزای شینگن می تواند به وسیله هر یک از کشورهای عضو پیمان صادر گردد و فرد می تواند در مدت زمان اعتبار ویزای خود، به هرکدام از کشورهای منطقه شینگن که می خواهد سفر کند. شایان ذکر است که ورود فرد به منطقه شینگن باید از همان کشوری باشد که ویزایش را دریافت نموده است.

انواع ویزای شینگن

نوع ویزای شینگن متقاضی با توجه به ماهیت و هدف وی از سفر مشخص می گردد. به صورت کلی ویزای شینگن به 4 نوع تقسیم می گردد که هر دسته هم دارای چند زیر مجموعه است. با این مقاله از مجله گردشگری وبلاگ سیمبیان همراه باشید تا با صفر تا صد ویزای شینگن کامل آشنا شوید.

ویزای اتحادیه شینگن

ویزای اتحادیه شینگن در واقع همان ویزای عادی یا ویزای توریستی شینگن است و این امکان را به دارندگان آن می دهد که حداکثر به مدت نود روز در هر شش ماه یک بار به کشورهای اتحادیه شینگن سفر نموده و اقامت داشته باشند. با توجه به هدف فرد از سفر به حوزه شینگن، ویزای اتحادیه شینگن به چهار دسته A، B ،C و D تقسیم می گردد.

ویزای شینگن نوع A

ویزای نوع A در واقع نوعی ویزای ترانزیت فرودگاهی است که به وسیله آن فرد تنها اجازه دارد در یکی از فرودگاه های منطقه شینگن پرواز خود را عوض نموده و به کشور دیگری خارج از محدوده شینگن سفر کند. در این نوع از ویزا فرد اجازه خروج از فرودگاه را نداشته و استفاده از آن تنها در محدوده فرودگاه مجاز می باشد.

قابل ذکر است که اگر در طول سفرتان قرار باشد بیش از یک بار در فرودگاه های حوزه شنگین توقف کنید از آنجایی که این پرواز، پرواز داخلی در حوزه شینگن محسوب می گردد، در این صورت دیگر ویزای نوع A به کارتان نخواهد آمد.

ویزای شینگن نوع B

ویزای شینگن نوع B هم نوعی ویزای ترانزیت است و فرد با دریافت آن این اجازه را خواهد داشت که نهایتا تا 5 روز بین کشورهای حوزه شینگن جابه جا گردد. این نوع ویزا غالبا برای افرادی صادر می گردد که قصد سفر زمینی به کشوری خارج از محدوده شینگن را دارند و فقط به منظور گذر از خاک حوزه شینگن می باشد.

ویزای شینگن نوع C

محبوب ترین و پرتقاضاترین ویزا، ویزای نوع C می باشد که با ویزای اقامت کوتاه مدت شینگن شناخته می گردد. دارندگان این نوع ویزا می توانند در بازه زمانی 180 روزه، حداکثر به مدت 90 روز به کشورهای حوزه شینگن سفر نموده و اقامت داشته باشند. این نوع ویزا به وسیله سفارت ها، کارگزاری رسمی سفارت خانه ها و کنسولگری های هر کشور عضو شینگن صادر می گردد.

با توجه به هدف سفر، این نوع ویزا هم به سه نوع یک بار ورود، دو بار ورود و چند بار ورود تقسیم می گردد.

ویزای یک بار ورود یا ویزا سینگل شینگن: دارندگان این نوع ویزا تنها قادر خواهند بود یک بار به یکی از کشورهای عضو حوزه شینگن ورود نمایند و به محض خروج از آن کشور اعتبار آن ویزا منقضی می گردد، فارغ از این که ویزای آن ها همچنان تاریخ داشته باشد.

ویزای دوبار ورود: این ویزا هم مشابه ویزای سینگل است با این تفاوت که به وسیله این ویزا فرد اجازه دارد در زمان مشخص شده در بازه زمانی 180 روزه، دو بار به کشورهای حوزه شینگن وارد و خارج گردد. ویزای فرد متقاضی پس از خروج دوم مسافر از این حوزه منقضی خواهد شد.

ویزای چند بار ورود یا ویزای مولتی شینگن: دارنده این ویزا قادر خواهد بود هر تعداد دفعه که بخواهد، بدون محدودیت وارد یکی از کشورهای حوزه شینگن گردد. تنها محدودیت آن، بازه زمانی ویزا است. به این صورت که حداکثر به مدت 90 روز در هر شش ماه اجازه تردد و اقامت در منطقه شینگن را دارد. این محدودیت زمانی 90 روزه، به محض اولین ورود به هر یک از این کشورها محاسبه خواهد شد.

ویزای نوع D یا ویزای ملی شینگن

این ویزا برای متقاضیانی صادر می گردد که برای کار، تحصیل و یا اقامت دائمی، قصد اقامت در یکی از کشورهای این منطقه را دارند و به وسیله آن می توانند برای مدتی بیش از 90 روز در حوزه شینگن بمانند.

این نوع ویزا با توجه به شرایط و اهداف فرد متقاضی می تواند یک بار ورود و یا چندبار ورود صادر گردد و دارنده این ویزا باید بعد از سرانجام اعتبار آن، از کشور مقصد خارج و به کشور خودش بازگردد.

شرایط اخذ ویزای شینگن

یکی از مهم ترین نکته ها برای دریافت ویزای شینگن ارائه مدارک کافی به سفارت کشور مورد نظر است که آن ها را قانع نماید فرد متقاضی بعد از دریافت ویزا و اقامت کوتاه در حوزه شینگن، به کشور خود بازمی گردد. گذرنامه مسافرین باید حداقل 6 ماه اعتبار از زمان برگشت از سفر داشته باشد.

با توجه به هدف فرد متقاضی برای سفر به حوزه شینگن، شرایط متفاوت خواهد بود. بعلاوه ممکن است سفارت هر کشور شرایط خاص خود را برای اخذ ویزا داشته باشد اما در بسیاری از مواقع شرایط در کشورهای این منطقه مشابه یکدیگر است. به صورت کلی برای اخذ ویزای شینگن مدارک کامل فرد متقاضی، شرایط سنی و سابقه سفر وی مورد آنالیز قرار می گیرد.

مدارک لازم برای ویزای شینگن

  • دو عکس رنگی بیومتریک متناسب با استاندرادهای خواسته شده
  • تکمیل فرم درخواست ویزا به ازای هر شخص
  • پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار و دو صفحه خالی (همراه داشتن پاسپورت قبلی برای آنالیز سوابق در صورت موجود بودن)
  • اصل شناسنامه به همراه کپی آن
  • ارائه مدارک و سوابق شغلی به همراه سوابق و مدارک بیمه
  • مدارک اقتصادی شامل گواهی تمکن اقتصادی و پرینت گردش حساب 4 تا 6 ماهه
  • مدارک جهت اثبات هدف سفر و محل اقامت
  • مدارک ازدواج و یا سایر مدارک توجیه نماینده وابستگی عاطفی و ارتباط خانوادگی در کشور مبدا
  • مدارک ملکی نظیر سند خانه به نام فرد متقاضی
  • رزرو بلیط رفت و برگشت
  • رزرو هتل و یا دعوتنامه اقوام و آشنایان در کشور مقصد
  • بیمه مسافرتی بین المللی
  • رسید پرداخت هزینه های مربوط به سفارت خانه

چگونه ویزای شینگن بگیرم ؟

اولین قدم برای آغاز پیگیری های ویزای شینگن، اخذ وقت سفارت است. سپس با تکمیل نمودن مدارک مورد احتیاج، فرد باید در تاریخ و ساعت معینی که سفارت اعلام نموده است، در آنجا حضور پیدا کند.

دقت فرمایید که متناسب با قوانین هر کشور باید مدراک خود را ترجمه شده به سفارت تحویل دهید. برای مثال مدارک برای تحویل به سفارت کشور ایتالیا باید به زبان انگلیسی ترجمه گردد ولی برای اقدام به وسیله سفارت اسپانیا، مدارک حتما باید به زبان اسپانیایی ترجمه و تحویل داده گردد. توجه فرمایید که ترجمه مدارک باید به صورتی رسمی همراه با درج مهر دارالترجمه باشد. در صورتی که تمامی مدارک شما مورد تایید سفارت قرار گیرد، در تاریخ اعلامی به وسیله آن ها، می توانید ویزای خود را دریافت نمایید.

مدت زمان صدور ویزای شینگن

پس از تکیمل مدارک و تحویل آن به سفارت، نوبت به آنالیز آن به وسیله افسر سفارت مربوطه می رسد. این امر بین 15 الی 30 روز کاری به طول می انجامد. شایان ذکر است که زمان اعلام شده با نگاه به تصمیم افسر سفارت ممکن است تغییر یابد و کمتر یا بیشتر گردد.

زهرا بینازاده

منبع: فلای تودی

به "کامل ترین راهنمای ویزای شینگن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامل ترین راهنمای ویزای شینگن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید