پاسخ به بعضی ابهامات واردات خودرو
به گزارش وبلاگ سیمبیان، علی جدی، در خصوص اینکه آیا کشور تا این مقدار توان صادرات قطعه و خودرو دارد که بتواند در مقابل خودروی خارجی وارد کند، اظهار کرد: در حال حاضر میلیاردها دلار صادرات داریم و قطعه سازان داخلی به برندهای خارجی و اروپایی صادرات انجام می دهند؛ حتی بعضی از شرکت های بخش خصوصی در حوزه قطعه سازی و نیرو محرکه به کشور آلمان و شرکت هایی همانند بنز و بی ام و صادرات انجام می دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که بنابراین تمرکز بیشتر بر صادرات قطعه است، گفت: شاید خودرو نتوانیم صادر کنیم اما در صادرات قطعه، خدمات فنی مهندسی مربوط به نیرومحرکه مسئله ای نخواهیم داشت، حتی صادرات قطعات مربوط به کشتی سازی و تجهیزات کشاورزی نیز شامل می شود. به طور کلی بیشتر صادرات مجموعه نیرو محرکه مورد نظر این قانون است.
وی در مورد اینکه آیا با صادرات قطعه می توان به مقدار کافی ارز به دست آورد که خودرو وارد کرد، اضافه کرد: این قانون در واقع مشوقی برای قطعه سازان و بعضی از خودروسازان است؛ اما به نظر من به راحتی می توان با صادرات قطعه و خودرو تا 200 میلیون دلار ارز به دست آورد و در مقابل خودرو وارد کرد.
وزارت صمت سازوکار نظارتی برای واردات خودرو تدوین می نماید
جدی در مورد احتمال ایجاد یک فضای رانتی، گفت: ما رانت خاصی برای کسی در نظر نگرفته ایم هر کسی بتواند صادرات انجام دهد می تواند خودرو وارد کند.
وی توضیح داد: به هر حال وزارت صمت مکلف به معین سازوکار برای نظارت در این بخش و ارزهای صادراتی شده است و باید ارزهایی که می خواهد مجوز واردات خودرو بدهد را معین تکلیف کند که آیا از محل صادرات است یا خیر؛ بعلاوه نهادهای نظارتی نیز ورود خواهند کرد.
هیات وزیران کمیت و کیفیت واردات را معین می نماید
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد مقدار واردات، اضافه کرد: ما سقفی برای واردات در نظر نگرفتیم و هیات وزیران موظف به معین تکلیف در این بخش از نظر کیفی و کمی شده است. شورای رقابت هم نقشی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: شورای نگهبان نهایتا 10 روز فرصت دارد که اعلام نظر کند و در صورت تایید تبدیل به قانون می شود و در صورت عدم تایید مجدد به مجلس بازمی شود.
ما در پی تامین نظر وزیر صمت نیستیم/ وزیر ملزم به اجراست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد مخالفت وزیر صمت با واردات خودرو، گفت: ما در پی تامین نظر وزیر صمت نیستیم؛ ما نظر وزیر را می شنویم و بعد تصمیم خود را می گیریم. الان هم چون دولت در حوزه خودرو ورود نکرده مجلس رأسا وارد عمل شده است.
جدی اظهار کرد: وزارت صمت اجازه ندارد که اجرا نکند؛ اگر تبدیل به قانون شود و وزیر اجرا نکند به مجلس احضار می شود. مجلس آبروی خود را از سر راه پیدا نکرده که قانون تصویب کند و وزیر تصمیم بگیرد که اجرا نکند.
کاهش 60 تا 70 درصدی قیمت خودروهای خارجی
وی در مورد تاثیر واردات خودرو بر قیمتهای بازار، گفت: خودروهای خارجی بین 60 تا 70 درصد کاهش قیمت می خورند؛ خودروی 500 میلیون تومانی 2.5 میلیارد تومان فروخته می شود و قیمت ها حدود هفت برابر غیرواقعی است.
جدی توضیح داد: قیمت خودروهای داخلی هم متعادل می شود و حداقل قیمت ها بیشتر از این افزایش نمی یابد و قیمت خودرو در بازار به کارخانه نزدیک می شود.
منبع: مهر
منبع: تجارت نیوز