مواد غذایی حاوی اکسید نیتریک

به گزارش وبلاگ سیمبیان، گاز اکسید نیتریک (NO)، فراوری شده در بدن در طول واکنشهای شیمیایی مختلف به فرآیندهای متابولیک یاری می نماید. چه مواد غذایی حاوی این گاز می باشند؟ این مقاله هرآنچه ضروری است که در خصوص آن بدانید را در

مواد غذایی حاوی اکسید نیتریک

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

گاز اکسید نیتریک (NO)، فراوری شده در بدن در طول واکنشهای شیمیایی مختلف به فرآیندهای متابولیک یاری می نماید. چه مواد غذایی حاوی این گاز می باشند؟ این مقاله هرآنچه لازم است که در مورد آن بدانید را در اختیارتان قرار می دهد.

مونوکسید نیتروژن و یا اکسید نیتریک (NO) گازی است که به طور طبیعی در بدن در طی واکنشهای شیمیایی فراوری می گردد. وجود این گاز برای سلامتی ما لازم است. این ترکیب شیمیایی نقش مهمی در فرایندهای مختلف متابولیک در حال وقوع در بدن بازی می نماید. و به اسم یک انتقال دهنده عصبی در بدن انسان عمل می نماید. در این صورت، راه های مصرف و تأمین آن چه می باشند؟ خوب بایستی گفت که سه راه وجود داشته که به وسیله آنها می توانید این کار را انجام دهید. شما می توانید این گاز را استنشاق کرده، مکملهای آن را مصرف نمایید و یا مواد غذایی حاوی اکسید نیتریک مصرف کنید.

فوائد سلامتی بخش

محافظت از بدن در برابر بیماریهای مختلف.

انتقال اطلاعات از یک ناحیه به ناحیه دیگر در بدن ما

جلوگیری از خونریزی در مغز.

ممانعت از، از دست دادن بافت مغز، و افزایش عملکرد مغز

بهبود گردش مناسب خون، به این علت که به گشاد شدن عروق خونی یاری می نماید.

جلوگیری از بروز اختلالات قلبی و مغزی.

اجازه ندادن به تجمع پلاک در رگها

تقویت سیستم ایمنی بدن.

حفظ شما از ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی.

افزایش استقامت و اجازه دادن به انجام سخت تر و طولانی تر حرکات ورزشی

موجب انتشار آدرنالین، و اجازه به انجام ورزش برای مدت زمان بیشتر

جلوگیری از تشکیل لخته خون.

مانع از التهاب ناشی از تمرین شدید.

حمایت از رشد و تکامل عضلانی، و بعلاوه افزایش بهبود سریع عضلات.

یاری به تنظیم فشار خون.

مورد استفاده جهت درمان اختلال نعوظ.

یاری به کاهش چربی های عضلانی، و ساخت عضلات بدون چربی

به نوزادان زودرس بیمار که در آنها مسائل ریوی و تنفسی تشخیص داده شده، مقادیری اکسید نیتریک (به صورت استنشاقی) داده می گردد. این کار موجب نجات جان آنها می گردد.

مواد غذایی افزایش دهنده سطح اکسید نیتریک

علاوه بر مواد غذایی حاوی NO، شما بعلاوه بایستی مواد غذایی مصرف کرده که حاوی اسید آمینه ال ـ آرژنین (L-arginine) باشند و مواد غذایی سرشار از ویتامین C و E مصرف نمایید. اسید آمینه ال ـ آرژنین هنگامی که وارد عروق خونی می گردد، به فراوری اکسید نیتریک یاری می نماید. ویتامین C و E به حفظ سطوح آن یاری می نمایند. علاوه بر آن، به شل شدن و یا گشاد شدگی عروق خونی و حفظ سطوح سالم فشار خون یاری می نمایند. می توانید این لیست را نزد خود داشته باشید.

مواد غذایی حاوی اکسید نیتریک

ماهی

غذاهای مختلف دریایی

لوبیا سویا و محصولات مختلف سویا

بادام زمینی

گردو

آجیل یا بادام برزیلی

لوبیا

شیر و فراورده های لبنی

نخود

گوشت بدون چربی

لیست منابع غذایی حاوی ال ـ آرژنین

بادام هندی

پسته

فندق

گردو

بادام زمینی

تخمه آفتابگردان

دانه کنجد

تخمه کدو

فندق یا آجیل ماکادمیا (Macadamia Nuts)

پنیر موزارلا

پنیر پارمسان

برنج قهوه ای

گوشت گاو

جوجه

نخود فرنگی

لوبیا

شیر

گردوی آمریکایی

کوینولا (Quinoa)

کدو اسکواش

پودر نارگیل

ماهی سالمون

میگو

حلزون

غذای دریایی

سویا

تِف (Teff) (نوعی غله)

ماهی تن

هندوانه

جوانه گندم

گوشت گوساله

همانطور که می دانید، سیب، پرتقال، لیمو ترش، گریپ فروت، انگور، انواع توت، فلفل، توت فرنگی، گل کلم، گوجه فرنگی، کرفس، آناناس، اسفناج، کلم بروکلی، و غیره، ویتامین C را تأمین می سازند. آووکادو، انواع توت، گواوا، کیوی، پاپایا، هلو، بادام، فندق، آجیل کاج، تخمه آفتابگردان، روغن زیتون، روغن ذرت، روغن آفتابگردان، کدو حلوایی، کلم بروکلی، برگ چغندر، و غیره، نمونه های از مواد غذایی غنی از ویتامین E می باشند.

مکمل های مختلف اکسید نیتریک موجود در بازار ادعا دارند که مصرف آنها موجب بهبود عضلانی، استقامت، و قدرت کلی بدن می گردد، اما هیچگونه مدرکی در تأیید این فوائد وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که اکسید نیتریک به اسم یک رادیکال آزاد در صورتی که سطوح آن بالا رود، می تواند سلامت شما را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد. سطوح بالای اکسید نیتریک می تواند نورون و یا سلولهای عصبی را از بین برده و موجب آسیب جبران ناپذیر به سیستم عصبی گردد. مصرف این مکملها بعلاوه می تواند مضر باشد. مصرف مواد غذایی که به حفظ سطوح نیتریک اکسید یاری می نمایند، امن ترین و ساده ترین راه افزایش سطوح آن است. افرادی که مکملهای آن را برمی گزینند بایستی در مورد دوز یا مقدار صحیح و عوارض جانبی آن با پزشک خود مشورت نمایند.

منبع: راسخون

به "مواد غذایی حاوی اکسید نیتریک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی حاوی اکسید نیتریک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید