فروشگاه های زنجیره ای باز هم دردسرساز شدند!

به گزارش وبلاگ سیمبیان، طبق اعلام سندیکای صنایع کنسرو، بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای از رعایت ضوابط آئین نامه مربوط به ضوابط استفاده از ضرایب عمده فروش، خرده فروشی و پخش کالا سر باز می زنند. برای مثال همچنان هزینه هایی خلاف قانون به تولیدنمایندگان تحمیل می نمایند.

فروشگاه های زنجیره ای باز هم دردسرساز شدند!

به گزارش ایسنا، سید محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، طی نامه ای به سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان به ابلاغیه این سازمان در خصوص ضرایب سود و هزینه شبکه های توزیع و عرضه و آئین نامه مربوط به ضوابط استفاده از ضرایب عمده فروش، خرده فروشی و پخش کالا اشاره نمود و گفت که طبق گزارش های متعدد و مکرر اعضای این سندیکا، بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای از رعایت ضوابط آئین نامه یاد شده، به ویژه بند های 24 و 34 سر باز می زنند.

وی بعلاوه با بیان اینکه این امر زمینه دور زدن مقررات و عدم شفافیت را فراهم می نماید، از سازمان حمایت خواسته که برای دستیابی به اهداف طرح قیمت گذاری شفاف و نیز انتفاع مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان از این طرح، اقدامات مقتضی درباره تمکین تمام فروشگاه های زنجیر های نسبت به ضوابط یاد شده صورت پذیرد.

بر اساس ماده 24 آیین نامه ضوابط استفاده از ضرایب عمده فروش، خرده فروشی و پخش کالا، در صورتی که فروشگاه های زنجیر های اقدام به تامین کالا به صورت مستقیم از فراوری نمایندگان یا واردنمایندگان نمایند، متناسب با کاهش هزینه با حذف واسطه های غیر ضرور، ضریب سود وهزینه های فروشگاه ها حداقل سه درصد کمتر از مجموع ضرایب توزیع (پخش و خرده فروشی) خواهد بود.

بر اساس ماده 34 نیز هرگونه تحمیل هزینه به وسیله شبکه های توزیع و عرضه به تامین نمایندگان از قبیل دزدبری، ترویج فروش، ضایعات، حمل و نقل، چیدمان و فروشنده، ورودی، افتتاحیه و ... در قرارداد های منعقد شده از مصادیق گرانفروشی است و صرفا در صورت درخواست تامین نماینده برای انجام تبلیغات در محل عرضه، حداکثر مقدار هزینه تبلیغ در این خصوص نمیتواند از یک درصد قیمت فراوری نماینده باشد.

موضوع مربوط به ماده 34 تا به امروز بار ها مورد انتقاد فراورینمایندگان و اعتراض آن ها نسبت به رویه فروشگاه های زنجیره درمورد دریافت مبالغ سنگین برای تبلیغ، ورودی و ... قرار گرفته است.

لازم به ذکر است طرح خرید شفاف (یا همان درج قیمت فراورینماینده) از دی ماه شروع شده و تا تابستان 1401 ادامه خواهد داشت. در مرحله ای از این طرح تعدادی کالا ملزم به درج قیمت فراورینماینده به جای مصرف نماینده شدند، اما در نهایت به علت نارضایتی ها از حذف قیمت مصرف نماینده مقرر شد که از امروز با شروع مرحله پنجم اجرای طرح، همه کالا ها به جز 13 گروه کالایی، از جمله اقلام دارویی، پوشاک، طلا، صنایع دستی، محصولات بدون بسته بندی و غیره، مشمول درج همزمان قیمت فراورینماینده و مصرف نماینده شوند.

این شرایط در حالی است که یکی از دلایل اجرای طرح درج قیمت فراورینماینده، ارائه تخفیف های نجومی از سوی فروشگاه های زنجیره ای عنوان شده بود.

منبع: فرارو

به "فروشگاه های زنجیره ای باز هم دردسرساز شدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروشگاه های زنجیره ای باز هم دردسرساز شدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید