جای خالی هنرستان برای صنایع دستی در فارس احساس می گردد

به گزارش وبلاگ سیمبیان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: بیش از یک سال است که شیراز در لیست شهر های جهانی صنایع دستی قرار گرفته و جای خالی هنرستانی برای صنایع دستی در استان احساس می گردد.

جای خالی هنرستان برای صنایع دستی در فارس احساس می گردد

به گزارش از، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بر لزوم تهیه هرچه سریع تر برند سازی در حوزه صنایع دستی در این استان تأکید کرد و گفت: شیراز شهر دنیای صنایع دستی و آباده شهر دنیای منبت است، اما همچنان جای خالی برندسازی صنایع دستی در این استان احساس می گردد.

جمشید معینی در نشستی با اعضای هئیت مدیره اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان فارس اظهار کرد: هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی و صاحب نظران در این حوزه تخصصی نسبت به تهیه برند صنایع دستی اقدامات لازم را انجام دهند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به فعال بودن بیش از 80 رشته تخصصی صنایع دستی در استان فارس گفت: فارس یکی از استان های پیش رو در فراوری و عرضه هنر های سنتی و شاخص کشور محسوب می گردد و خاستگاه بسیاری از این هنر ها در این استان است، از این رو تهیه برند صنایع دستی یک امر لازم است.

او اعلام کرد: هنرمندان و صاحب نظران در حوزه صنایع دستی و گردشگری دست به کار شوند و برای معرفی بهتر و ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات و فراوریات هنرهای سنتی اقدام به تهیه برند در این حوزه نمایند.

معینی ابراز کرد: بیش از یک سال است که شیراز در لیست شهر های دنیای صنایع دستی قرار گرفته و جای خالی هنرستانی برای صنایع دستی درشیراز و استان فارس احساس می گردد و این درحالی است که تمامی امکانات و زیرساخت ها برای آن وجود دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اضافه نمود: خوشبختانه در استان فارس با تعدد و تنوع محصولات و فراوریات صنایع دستی روبه رو هستیم و در این استان استادکاران به نام و ملی وجود دارند و باید از این ظرفیت ها نهایت استفاده صورت پذیرد.

او بر لزوم استاد پروری در حوزه صنایع دستی در این استان به ویژه در شهر شیراز تأکید کرد و گفت: بدون شک راه اندازی هنرستانی برای صنایع دستی می تواند تأثیر به سزایی در رونق مالی صنایع دستی، برند سازی، آشنایی جوانان و علاقه مندان به انواع هنرهای سنتی، احیاء هنر های سنتی فراموش شده و در حال منسوخ شدن، استاد پروری وبعلاوه ایجاد خلاقیت و نوآوری در محصولات صنایع دستی و احتیاج بازار داشته باشد.

معینی به لزوم تشکیل اتاق فکر برای رونق همه جانبه صنایع دستی از فراوری تا فروش محصولات با حضور فعالان این حوزه تخصصی تأکید کرد و اضافه نمود: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا تشکیل این اتاق فکر برای ارائه راه چاره ها و پیشنهاد های عملی در حوزه صنایع دستی برای فراوری بیشتر و فروش و عرضه محصولات و رونق مالی فعالان این حوزه یک ضرورت محسوب می گردد و باید خودمان را برای دوران پسا کرونا و شرایط عادی هم آماده کنیم.

معینی به فروش محصولات صنایع دستی استان به صورت مجازی هم اشاره نمود و گفت: با توجه به شرایطی که در دنیا و به تبع آن در ایران به علت بیماری کرونا پیش آمده و عملاً فروش محصولات صنایع دستی که قبلاً به صورت نمایشگاهی و فروشگاهی انجام می شد میسر نیست از این رو می طلبد فروش این محصولات به صورت مجازی و با تبلیغات مؤثر و مناسب در جامعه هدف صورت گیرد.

اوادامه داد: هنرمندان و فعالان صنایع دستی باید در این حوزه فعال تر عمل نمایند و مبنای کار خود را فروش مجازی قرار دهند.

معینی گفت: شناسایی احتیاج بازار و سلیقه مخاطب باید در اولویت قرار گیرد و هنرمندان بر اساس این احتیاج ها اقدام به ساخت، فراوری و فروش محصولات نمایند.

او بعلاوه از تمامی فعالان حوزه صنایع دستی خواست پیشنهادات و راه چاره های علمی و عملی خود را برای رونق صنایع دستی ارائه دهند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اشاره به اینکه فروشگاه ها و کارگاه های صنایع دستی باید به اسم جاذبه گردشگری در بسته های سفر قرار گیرند اضافه نمود: در واقع صنایع دستی مکمل گردشگری است و این پیوند ناگسستنی است و باید برنامه ریزی ها به نحوی صورت گیرد که گردشگران بازدید از کارگاه ها و فروشگاه های صنایع دستی را هم مانند دیگر جاذبه های گردشگری ببیند و فراوریات دست ساز هنرمندان سوغات سفرشان گردد.

معینی بعلاوه بر لزوم تهیه مواد اولیه صنایع دستی از سوی اتحادیه تعاونی ها تأکید کرد و گفت: اگر مواد اولیه محصولات تأمین گردد هنرمندان با دغدغه کمتری به فراوری محصول اقدام می نمایند و از سویی هم جا دارد خرید تضمینی این فراوریات صورت گیرد و درواقع تضمین فروش این فراوریات در نمایشگاه های تخصصی است.

او ادامه داد: امکان پرداخت تسهیلات به اتحادیه تعاونی های صنایع دستی وجود دارد که این تسهیلات می تواند تأثیر مهمی در فراوری بیشتر محصولات هنرمندان داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جای خالی هنرستان برای صنایع دستی در فارس احساس می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی هنرستان برای صنایع دستی در فارس احساس می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید